jeg betalte 6070 kr for en frokost

Som lovet: her kommer en storytime fra noe som skjedde nå nylig. Nærmere bestemt da jeg var i Paris med Newa i midten av februar.

Jeg har lenge vært klar over at jeg ikke tenker meg om like mye som jeg burde når det kommer til økonomien (bortsett fra å høre på regnskapsføreren min, Geir, sine råd og tips), men det som skjedde meg nå gjorde at jeg fikk meg en real wake up call. La meg fortelle…

På torsdagskveld skulle assistenten min fikse regnskapet og sende inn kvitteringer til regnskapsføreren min. Det skal alltid gjøres i etterkant av en reise. Jeg ga henne alle kvitteringene jeg hadde tatt vare på fra Paris turen og ante fred og ingen fare. Etter en liten stund kommer hun å spør meg hva den ene kvitteringen gjelder. Den var nemlig på 607 euro, og jeg hadde jo allerede informert henne om at jeg knapt hadde shoppet noe på ferien, bortsett fra sminke på Sephora. 

Jeg så på kvitteringen hun holdt opp fremfor ansiktet mitt, og jeg kunne ikke skjønne hva det gjaldt selv heller. Jeg googlet derfor navnet som stod på kvitteringen, og da søkeresultatet dukket opp kjente jeg en stor klump i magen. Det viste seg at den kvitteringen var fra frokostbesøket vårt på en kafé ved Lourve museet. Der hadde vi spist en toast hver, samt drukket en cocktail og en vannflaske. Dette hadde da altså jeg betalt 6070 kr for!!?!? Er det seriøst mulig å være så fjern?! Det stemmer jo åpenbart IKKE, men likevel har jeg prestert å taste inn koden og dratt kortet……….

6070 kroner for dette. <3 <3 <3 <3

Det som skremmer meg er at jeg ikke har enset det. Jeg mener, jeg henger jo virkelig ikke med i timen. Jeg får alltid høre av de rundt meg at jeg må være litt mer påpasselig med pengene mine, for jeg sjekker aldri priser. Det er jo helt forbanna håpløst?! Jeg blir så oppgitt over meg selv. Sånn helt ærlig. Jeg blir jævlig oppgitt. 

Vi ringte til kaféen, og de visste allerede om feilen de hadde gjort. Servitøren hadde nemlig klart å taste inn bordnummeret, istedenfor summen på ordren. Alle kan jo gjøre feil, men det var jo en ganske stor en i dette tilfelle. Altså, 607 euro for en frokost? Jeg kunne kjøpt meg et par med nye Balenciaga sneakers for den summen, liksom. Haha! 

Heldigvis ble vi møtt av en veldig hyggelig manager som ordnet alt. Pengene blir overført tilbake til kontoen min i løpet av de neste virkedagene. Takk og lov så ordnet alt seg til slutt, men det kan jeg bare takke meg selv for. Jeg mener, hadde jeg ikke tatt vare på kvitteringen hadde jeg aldri fått de pengene tilbake eller lagt merke til det. Hell i uhell! 

Nå har jeg i det minste lært meg en lekse, og jeg lover at jeg fremover skal sjekke kvitteringer, sum, priser og alt som finnes minst 16 ganger før jeg drar kortet. Så det så!

17 kommentarer
    1. De var allerede klar over det, men hadde ikke tenkt å initiativ til at du skulle få pengene tilbake? Spore opp nummeret ditt via bankkontoinfoen liksom. I såfall er jo det helt sinnsykt. Har hørt mye om servicen i turistområdene i Paris, men det tok kaka.

      1. Uhm, jeg jobber selv i lignende bedrift og vet du hvor heftig vanskelig det er å finne igjen personen som har betalt? 😂 En såppass stor sum, da regner man med de kontakter de da de selv finner ut hvor mye de egentlig betalte eller så får det bare være, hvis man virkelig ikke passer litt på selv.

        Det er sånt som skjer, så er viktig å følge med selv alle kan gjøre feil 🙂

      2. Restauranten sitter jo selvsagt ikke med personlige opplysninger om kundene sine. Hvordan skulle de kontakte henne tenker du?

    2. Trodde Newa betalte alt på turen jeg? Uflaks at eventuelt den ene gangen du betaler skjer den feilen da 😅 hehe

    3. Skremmende hvor naiv du er. Neste gang er det plutselig 30000 for middag….Du må sjekke at alt stemmer før du bare sveiper kortet i god tro. Wake up call, husk at alle ser at du har mye penger, du skjuler det ikke. Vær ansvarlig og bruk hodet.

    4. Ojda.. så mye unødvendige kommentarer… synes innlegget var bra jeg og en tankevekker for oss andre.. Klem til deg

    5. Sier jo litt at hvor ekstremt det er da det første du tenker på er at du heller kunne kjøpt et par sko, ikke at det er en månedsleie for de fleste, en sydentur eller mat i to måneder for en student :-))

    6. Hahaa, uff! En gang holdt jeg på å betale over 4000 kr for en middag ute (uten alkohol), fordi min kode begynner på 4… “Heldigvis” var jeg så fattig at jeg ikke hadde dekning på kortet x)

    7. Holy shit! Jævlig flaks at du fortsatt hadde kvitteringen 💕 Jeg hadde seriøst begynt å grine om det hadde skjedd meg og jeg ikke hadde kvittering 😥 Det er så fort gjort å ikke sjekke summen før man taster koden… Tipper du har lært av denne episoden 😘

    8. Oi, så flaks at du fikk pengene tilbake!:) Og at du nå er blitt mer bevisst på pengebruken 🙂
      Jeg har ikke sånn super økonomi, helt normal men jeg ble svindlet over lengere tid uten å merke det. Dette er mange år siden, før man lærte nettvett og sunn skeptisk og jeg bestilte gratis prøve på en krem. Smarte meg ga kortinformasjonen fordi jeg måtte betale frakt. Så hver gang det kom inn penger på kontoen min de neste månedene trakk de 10% av det som kom inn. Feks fikk jeg en tusen lapp tok de 100 kr osv. Heldigvis oppdaget jeg det tilslutt da jeg skulle se igjennom kontoutskriftene mine (igjen, dette var før mobilbank osv) og jeg fikk pengene tilbake av banken eller forbrukerområdet elns. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg