JEG FÅR IKKE SOVE

Jeg får ikke sove. Jeg fikk ikke sove i går heller. 

Grunnen til hvorfor jeg sjeldent (nærmest aldri) ser på nyhetene eller leser nyheter, er nettopp på grunn av dette: jeg klarer ikke se/lese noe, for og så kunne legge det bak meg og fortsette livet mitt som før. Jeg blir så sinnsykt påvirket. Spesielt av tragedier, urettferdighet, krig og ondskap.

Jeg husker da jeg var yngre og fosterforeldrene mine gjerne ville oppfordre meg til å se på nyhetene på kveldene, for at jeg skulle klare å “henge med” på hva som skjedde rundt i verden.

For hver gang jeg da satt meg ned i sofaen og gjorde som de ønsket, endte jeg opp med å ikke sove et sekund den natten. Tankene spant, tårene rant og jeg klarte ikke bare koble det bort, slik som alle andre.

Til slutt forstod de at jeg ikke hadde godt av det.

Det som nå pågår i USA er helt forferdelig, og jeg er oppriktig helt tom for ord. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Jeg er så frustrert, desperat, lei meg og sint. Sint, ja. Jeg tror ikke jeg har følt på så mye sinne i kroppen min noensinne tidligere. Jeg koker over. Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.

Rasisme er noe som fortsatt finnes. Fortsatt, i 2020. Kan dere tro det? Kan dere tro at vi ikke har kommet noe lenger enn hva tipp-tipp-tipp-oldeforeldrene våres levde med? Jeg blir så uvel av å tenke på hvor tragiske enkelte mennesker er. Mennesker som helt OPPRIKTIG mener at en person med mørk hud er mindre verdt enn en med lys? Det er SÅ ABSURD!!!! Jeg er REDD for slike mennesker! Jeg er livredd for tanken på at rasister faktisk menger seg rundt oss i samfunnet!

I går hadde jeg besøk av en kompis, og hele kvelden brukte jeg på å lese, opplyse meg selv om hele situasjonen i USA, se på klipp fra all elendighet, scrolle, scrolle og atter scrolle. Tårene mine sprutet, og jeg hadde null sjanse til å legge bort telefonen. Jeg kan ikke tro at det vi ser over hele media og på sosiale medier faktisk er realiteten vår. Det skremmer meg noe helt sinnsykt.

På fredag holdes det en fredfull demonstrasjon utenfor den amerikanske ambassaden her i Oslo. Førstkommende fredag (5. juni), klokken 16-18. Adressen er Morgedalsvegen 36. Jeg skal dit med hele familien min pluss vennene mine. Jeg håper på å se så mange av dere der! Still opp for å vise solidaritet for alle ofre for rasistisk motivert politivold i USA samt verden over og for alle svarte mennesker som har vært og er ofre for raseprofilering i Norge. Det vil bli opprop og appeller på stedet, men dette er en fredelig demonstrasjon – vi kaster INGEN gjenstander på ambassadens bygg eller tilsatte ved ambassaden.

Jeg håper så inderlig at dere møter opp! Og jeg håper så inderlig at alle dere som leser dette innlegget og som følger meg, ikke er idioter som ser ned på mennesker som har en annen hudfarge enn dere selv. For om dere gjør det: slutt å les bloggen min. Unfollow meg på Instagram. Jeg vil ikke ha følgere som er sånn. Rasister er definisjonen på lavmål og definisjonen på å være et miserabelt menneske. Gå å bruk tiden din på å bli et bedre medmenneske og slutt å være en ekkel jævla stakkarslig person.

For meg er det enkelt å bare blogge om livet mitt og overfladiske greier, men er det en ting som jeg har forstått alvoret av i løpet av de siste årene, er det hvilken mektig makt vi influensere har via våre enorme plattformer. Jeg har forstått at det å bruke stemmen vår til VIKTIGE temaer som dette, betyr SÅ mye mer enn vi tror.

Jeg lover dere at jeg for alltid kommer til å skrike høyt på alle mine plattformer, uansett om det i følge flere i bransjen kan ødelegge for fremtidige/nåværende samarbeid. La meg bare si en ting: dersom det at jeg står opp mot rasisme resulterer i at et brand ikke vil jobbe med meg, blir jeg sjeleglad! For et slikt brand ønsker jeg at holder seg laaaaangt unna meg! Taper jeg penger på å skrike høyt nå, skriker jeg faen meg ENDA høyere!

Jeg kan ikke FORSTÅ de influenserne som TIER???? HVORDAN???? Hvor jævla ignorante er dere?????

Hjertet mitt er med hver eneste en av dere som kjemper for en forskjell!

bilde: weheartit

It’s not white vs black – it’s ALL of us vs RACISTS!!!

78 kommentarer
    1. Utrolig bra skrevet. Heier på deg. Stå på å kjemp mot rasisme. Jeg er så enig med deg i det du har skrevet. Pleier aldri å kommentere men følte jeg måtte nå. Hilsen en som HATER RASISME

    2. Jeg pleier aldri å kommentere men følte at dette er noe jeg måtte kommentere på. Jeg er i MOT rasisme. Jeg har halvt Afrikansk så fjør vondt å høre det som skjer og spesielt i USA, men jeg må dessverre si det rasisme kommer alltid til å være der uansett hvilket år vi er i, og det er så trist! Syns det du skrev er så utrolig fint og syns det du generelt legger ut er kjempe bra!😊

    3. Tusen takk for at du deler og veldig bra skrevet. Eg tok opp temaet på IG i går, det er så viktig at vi står sammen og viser at dette ikkje er greit. Det er år 2020!!

    4. Dette er en av grunnene til at jeg leser bloggen din daglig uansett om du poster nye blogginnlegg eller ei. Isabel Shirog Raad du er en fantastisk jente og jeg kommer for alltid til å støtte deg. Vi er heldige som har en som deg på moder jord. Tusen takk for alt Isabel.

    5. Hva var det egentlig som skjedde? Hadde mannen gjort noe galt, eller ble han arrestert kun for å være svart?? Om han hadde gjort noe kriminelt, hvordan kan man si at det var rasisme? Uansett; sykt å være så hardhendt mot noen at de dør, men politiet er jo sånn. Det er ingen kjære mor.

      Husker jeg og en utenlandsk kompis ble stoppet og ransaket i bilen på en sverigetur. De sjekket over alt, hele bilen. Han hadde ikke drukket og var ikke påvirket av noe, men de tok likevel blodprøve av han der i bilen, så han fikk vondt. Og så tok de bilnøklene så vi måtte gå kjempelangt til politistasjonen neste dag for å hente de.. Vi hadde ingen grunn til å bli stoppet slik og de ødela hele turen vår.

      1. C: Hvordan kan man si at det var rasisme? Har du noen gang sett en hvit person bli kvalt til døde, kriminell eller ikke? Det som skjedde med Floyd er et av MANGE tilfeller av rasistisk motiv hos myndighetene. Jeg blir helt satt ut av at du ikke ser hvordan det er rasisme?

        1. Det har skjedd utallige hendelser hvor hvite mennesker blir utsatt for lignende og i enkelte tilfeller mer alvorlig politivold enn det som ble utøvd i denne saken. Så det du sier er ikke riktig og det er ikke gitt at det er rasisme som ligger til bunn i denne saken. Bare fordi en hvit politimann dreper en mørkhudet person betyr det ikke at det var rasistiske motiver som lå til grunn. Det kan like gjerne ha vært at denne politimannen ville drept Floyd på samme måte om han var hvit.

      2. På hvilken måte kan man justifye det politiet gjorde om mannen var kriminell, noe han ikke var. Det å være svart i seg selv BLIR SETT SOM KRIMINELT i deres øyne! Politet har et ansvar over å beskytte sitt folk, ikke drepe folket. Se videoen om du allerede ikke har gjort det, les deg opp på saken og kom tilbake igjen.

        «De ødela turen vår».. her har jeg et lite spørsmål, spurte du din utenlandske kompis om hvordan han hadde det i etterkant etter å ha blitt profilert av politiet? La du merke til hvilke følelser han satt sittende igjen med? For deg var det muligens bare en ødelagt tur, kjipt.. men tenk deg hvordan det var for han i den situasjon, hvor ydmykende og dritt man føler seg? Prøv å sette deg i andres sko for Guds skyld.

    6. Så storyen din og du er virkelig et godt menneske som er ment til den plattformen du står i. Ville bare vise deg linken under her. Jeg holdt på å legge ut et slikt bilde, men det er så lett å tråkke feil. Dette er absolutt ikke for å hate, men alle er her for å hjelpe hverandre. For å ikke dele et svart bilde med emneknagg så tenker jeg i hvert fall å vise mitt budskap og min stemme til å komme på en demonstrasjon i mitt nærområde. Det er det minste man kan gjøre. Så du delte storyen til Sandra Fjeldberg. Hun misbruker helt hva det betyr å bruke sin stemme. Man trenger ikke poppe ut tusen svarte bilder med emneknagg, men å ta et parti er helt sikkert å visst at man burde gjøre! Denne trenger ikke være offentlig i kmt feltet her, men ville bare fortelle deg om mine tanker. For du gjør så mye bra. Har lest boken din og bloggen er jo en daglig selvfølge.

      https://www.dagbladet.no/nyheter/slutt-a-dele-svarte-bilder/72526395?utm_campaign=later-linkinbio-dagbladet&utm_content=later-7570497&utm_medium=social&utm_source=instagram

    7. Veldig bra innlegg. De som er rasister er ikke snille. Ser på bygda her jeg bor finnes mange rasister som ikke vil bll kjent med mørkhudede damer som bruker hijab. Helt uten grunn. Jeg har blitt god venninne med en mørkhudedet som bruker hijab og hun er veldig snill. Vi respekterer hverandre og er snille med hverandre. Det burde alle norske gjøre. Prøv å bli kjent med nye folk som ikke har samme kultur eller hudfarge som deg. De er veldig snille:) På bussen er det alltid mørkhudede menn som hjelper meg med barnevogn. Ikke norske menn.

      Håper at det innføres en ny lov at det ikke er lov å forskjells behandle andre som har annen hudfarge enn deg. På tide nå lever vi i 2020 ♡♡♡

      Heier på deg Isabel 😍😍😍

    8. Æ e også helt imot rasisme, får støtt og stadig høre at æ hate flyktninga og div.. men æ har kun sånner vænna, så det e jo heilt feil og si…

    9. Så flott at du engasjerer deg! ‹3 Dette er en veldig viktig sak.
      Dette kommer sikkert til å høres litt kjipt ut, men jeg tror helt ærlig at hvis du hadde fulgt med mer på nyheter, politikk og forskning (selv om det kan være vondt), så hadde du endret livsstil litt etter litt… Det er faktisk helt sjukt hvor mye påvirkningskraft vi har med hva vi kjøper, hvor vi kjøper det, hvor mye vi kjøper, hvor og hvor mye vi reiser og så videre.

      Det er JÆVLIG å se hva som skjer i verden, men bare med å vite kan vi bidra til å gjøre den bedre! Sånn som du gjør med dette innlegget ‹3
      Stå på!

    10. Veldig veldig enig!
      Dette er absurd, og det er fantastisk å se folk bruke definisjonsmakten sin på en positiv og nyttig måte!
      Samtidig er det også viktig at såkalte rasister, som jeg og du mener er forferdelige individer, også leser bloggen din. Det er når mennesker kun blir eksponert for sin egen tankegang, slike forferdeligheter fortsetter å eksistere! Vi trenger å bli utfordret! Vi trenger å se mangfold! Og det er bra at du kan komme med poeng, gode argumenter, som skiller seg fra de utenkelighetene de sitter inne med!

    11. Yes!! Du er helt rå, aldri hold kjeft om så viktige ting. Jeg får ikke demonstrert på fredag fordi jeg er i risikogruppa for Corona, men har donert penger og skrevet under på diverse underskrifter for blant annet Amnesty. Alle må bidra der de kan og jeg mener det er et ansvar folk med store plattformer må ta. Når man velger å være stille i så urettferdige situasjoner velger man faktisk side indirekte. Stå opp for det du mener, hvis ikke du kan bruke stemme din nå, når i alle dager skal du gjøre det da?? Vi står sammen om dette ❤️🙌🏻 Speak your mind, even if your voice shakes

    12. Hvorfor skulle ikke bedrifter samarbeide med deg fordi du skriver om dette ? Skjønte ikke.
      Tviler stekt på at bedrifter i Norge lar være å samarbeide med deg fordi du skriver om dette ! Eller er det noe jeg ikke forstår ?
      Fortell gjerne

    13. Dette er en så sinnsykt viktig sak, takk for du hever stemmen! Er så tragisk at vi er i 2020 og fortsatt må kjempe for at folk skal ha de mest grunnleggende menneskerettighetene. At det finnes folk som må kjempe som om det gjaldt liv og død for å få de samme rettighetene som mange av oss ikke tenker over at vi har engang. Jeg er villig til å kjempe med nebb og klør hvis det betyr at de som kommer etter oss ikke blir behandlet på denne måten bare på grunn av hudfargen. Det må gjøre så sinnsykt vondt på et sånt nivå at vi ikke klarer å forestille oss brøkdelen engang. Jeg føler vi aldri har vært nærmere ett gjennombrudd, og jeg føler heller aldri vi har stått mer sammen som mennesker som det vi har gjort i det siste. Takk for at du hever stemmen og bruker plattformen din til noe positivt. Og de som ikke har store plattformer kan likevel gjøre stor forskjell. Bare ved å irettesette folk, i kantina eller rundt middagsbordet. Opplys folk, lær folk. Konfronter folk med holdningene deres. Små skritt blir til store forandringer til slutt. 💪🏻💪🏼💪🏽💪🏾💪🏿❤️❤️❤️

    14. Herlig å se deg bruke stemmen din!! Og plattformen din!! <3 <3 Herregud, les nyheter, snakk om nyheter med vennene dine – så er de nødt til å begynne også, heng med folk som kan opplyse deg om omverden, gjør engasjementet til noe positivt og del sorg og frustrasjon med de rundt deg. Det gjør jækla vondt, men det eeer så viktig å se hvordan verden fungerer, hvis ikke blir i hvert fall INGENting endret. Heia heia heia, du er med på å gjøre en forskjell <3 <3

    15. TAKK! Fyfaen for et fantastisk forbilde du er! Jeg er heelt overbevist at du sprer bevissthet og lærer bort viktige ting. Stå på og hold aldri kjeft <3

    16. Jeg har sett storyen du la ut på Instagram. Ranten din <3 Og jeg må bare gi en kommentar til det med at folk kritiserer deg fordi de tror du gjør dette for egen vinning (noe som er latterlig btw).

      Folk skal alltid finne noe negativt i alt. Det sykeste er at det er UMULIG å finne noe negativt i å spre det budskapet du gjør, uansett hvordan man vrir og vender på det. De som bruker denne situasjonen til å «promotere seg selv» (noe jeg seff ikke tror at du gjør btw) – vil uansett nå ut med et viktig budskap. Uansett er det VINN situasjon ved å spre budskapet rundt rasisme, så det kan bli slått ned på – om det faktisk er for egen vinning eller ei. Stå på – du er HELT rå, og det er såå viktig det du gjør nå. Stor klem <3

    17. I USA I 2017 ble 987 mennesker skutt og drept av politiet. 22% var svarte menn, 44% var hvite menn. Det er altså årlig flere hvite menn, enn svarte menn som blir drept av politiet. Hva tenker du om dette? Føler at veldig mange folk bare skriker rundt, for å skrike i disse tider. Coronaen har akkurat gått over fra rød sone til gul sone. Det er fortsatt mange som dør i ulike land! Jeg forstår ikke hvordan du kan dele denne demonstrasjonen på bloggen din. For noen få uker siden kjempet du om at folk skulle holde seg hjemme, nå kjemper du for at folk skal i demostrasjon. Selvfølgelig kommer det til å bli tett med folk. Jeg føler at du bare henger deg opp i ting som er «in akkurat nå».

      1. Det kan være lurt og se på mer enn bare % når det kommer til statistikk, spesielt denne..
        I USA er det bare 13% av befolkningen som er mørkhudet. Hadde det vært 50/50 hvite og afroamerikanere hadde det vært en annen ting. Mørkhudede har 3 ganger mer sannsynlighet for å bli drept av politiet enn hvite.. 3!!!💔
        Sjekk gjerne ut denne linken: https://mappingpoliceviolence.org/

      2. har du kilder til påstanden du kommer med at flere hvite menn enn svarte blir drept av politiet i USA? er det så vanskelig å akseptere at svarte blir behandlet annerledes der blant annet pga historien USA har med svarte? ingen skriker rundt bare for å skrike rundt – jeg skjønner at det kan være vanskelig å forstå for folk i Norge ettersom forholdet mellom politiet og (svarte) mennesker her hjemme ikke er likt, men husk at rasisme finnes over alt i forskjellige former.

        ikke glem benjamin.

      3. Nå snakker du om prosent på antall mennesker som ble skutt og drept. USAs befolkning er ikke 50/50 når det gjelder etnisitet. Ha i bakhodet at kun 12% av amerikas befolkning er afroamerikanere.

      4. I USA er ca. 70% av befolkningen hvite, imens African Americans utgjør ca. 13% av befolkningen. Når du vet dette håper jeg det gir mening for deg også hvorfor dette er skjevt fordelt selvom prosentdelen av hvite menn drept av politiet er høyere… Hvis du skal slenge ut statistikk her og der bør du ihvertfall undersøke litt nøyere om det du slenger ut gir noe mening…

    18. Fra en jente som er halvt av afrikansk opprinnelse må jeg takke deg for at du bruker platformen din til å belyse dette, Isabel! Det er helt fantastisk å se!

    19. Du var nøye med smitte på flyet ,men hva gjør du nå med å møte opp og demostrere med mange mennesker ?Dobbelt moral ! Du følger dermed ikke myndighetenes og helsemyndigheter som ett godt eksempel ! Det er en grunn til at også 17 mai tog ble avlyst på grunn av korona !
      Når det gjelder rasisme er jeg helt klart imot dette . Det har vært demostrasjonstog mange ganger også før din tid som jeg kan huske . Rasisme er forkastelig og det skjer dessverre .
      Floyd var kriminell og rusmisbruker og hadde sittet i fengsel som var hans bakgrunn . Det var demostrasjoner og pøblene knuste vinduer og tok raid og stjal . Politiet trodde han var en av demostrantene og ble dermed arrestert ,og floyd motsatte seg arrest ,og ble drept på brutalt vis ,som overhode ikke skulle ha skjedd. Men det kunne like godt vært en hvit også ,for samme fremgangsmåte takler politiet der ,når noen motsetter seg arrrest ,hvis man ser diverse cops video . Det er en feil måte å takle mennesker på og som de bør avskaffe. Det har dermed ingen ting med rasisme å gjøre,men politet sin måte å takle dette på som var feil .
      Flere hvite har også blitt drept. I 2017 var det en svart politimann som drepte en hvit uskyldig kvinne som ropte om voldtekt ,men da ropes det ikke og det gikk heller ikke demostrasjonstog noen steder . Det hyles kraftig når en mørkhudet blir drept, men ikke når en hvit blir drept . Rasisme må gå begge veier. PÅ en annen side må vi tenke på at politiet er der for å gjøre en jobb og går de over streken er det klart at de skal dømmes ,noe man også ser i floyd saken ,der politimennene sitter i fengsel som fortjent. Da er saken over og man bør gå videre . Du er en flott dame isabel og jeg vet du mener det godt ,men prøv å tenk rasisme andre veien også. Jeg selv er norsk og opplevd det rasisme mot meg fra andre mørkhudet .Jeg selv har blitt voldtatt og mitt barn nesten drept . Vi alle står i sammen imot rasisme.
      Nå leste jeg at det ikke blir lov med demostrasjonstog og det er bra i denne korona tiden. Demostrasjonstoget får vente . Nå er det smitten vi må tenke på og lytte til myndighetene og ikke utsette oss selv eller andre for smitte som i værste fall kan medføre død !

        1. Blir litt feil å komme med personangrep som idiot og henge de ut på nett fordi de har en annen meinh enn deg.. samme med da du tok pekefingern på alle influencere og lignende..

        2. Isabel ! Beklager at du ikke likte mitt svar ,hvis det er meg du kaller idiot ? Da må du gjerne slette mine kommentarer ,for jeg ønsker ikke slike “stemplinger ” ,for dette burde du være for god til å gjøre !

      1. Hallo? Er det noen hjemme der?
        Floyd motsatte seg IKKE arrest, det er det lagt ut videobevis på! Og hva så om han hadde en fortid? Har du vært perfekt hele ditt liv? Ser du på en tidligere insatt og tenker “han der er farlig?” begynn å følg med før du kommenterer på saken!!!!!

      2. Lmao du er virkelig dum,fy faen 😂😂😂😂😂😩🤡 do your research om Floyd og hele saken før du kommenterer din dritt 🙄

      3. Har du kanskje ikke sett at de «hvite» får mye vagere straff for samme kriminelle handling som en «farget» person?
        Har du ikke sett at folk ser på «fargede» som mindre verdt og behandler de dårligere?
        Ja du har blitt voldtatt, men dette har ingenting med rasisme å gjøre. Du har vært uheldig.
        Ja det finnes folk som er fæle, men du som hvit kan ikke kalle dette rasisme.
        Rasisme går ikke begge veier.
        Har du ikke skjønt at det kun finnes en hudfarge som får tilegnet privilegier og det er galt?
        Vi kjemper for rettferdighet og at alle skal bli behandlet likt.
        Dersom en hvit man tar frem en mobiltelefon, så blir han ikke skutt av politiet, men gjør en «farget» mann det, så risikerer han å dø på stedet.
        Du kan ikke komme her og sammenligne dine fæle opplevelser med rasisme.
        DU HAR IKKE OPPLEVD RASISME.

      4. Fysøren du e er den største idioten jeg har noen gang sett!! Det var fader meg ingen demonstrasjoner den gang da Floyd ble arrestert!! en helt vanlig dag på butikken der kassemannen mistenkte at Floyd hadde brukt en seddel på 20 dollar. Dermed ble han arrestert og han tok det veldig godt og formelt uten nor krangling!! out of no where blir han pinnet ned av politimannene og han ene lo kneet oppå nakken hans, og han viste så jævlig godt hvorfor akkurat denne stedet. Han ville rett og slett drepe mannen, folket rundt sa ifra at det han dreiv med (kneet oppå nakken) kan drepe en person med mindre enn 15 min!! og floyd ropte på mora hans som hadde dødet for noen år siden, han ba politimannen om å la han stå opp for han kunne ikke puste og hele kroppen hans hadde det vondt men politimannen og de 3 andre sto bare og fortsetter. White privilege is real og black lives matter.

        1. Til info; ikke les bare norske medier; moren til Floyd lever! Spre frakta om du først skal spre noe på nettet. Hun og broren stod frem for publikum i Minneapolis på den første demonstrasjonen..

      5. OK, Boomer.

        For det første: Smittevern overgår ikke demokratiske rettigheter. Demonstrasjoner er et prakteksempel på slike rettigheter da det innebærer den kanskje viktigste rettigheten vi har – yttringsfrihet.

        For det andre: Alle er helt enig i at det er forferdelig at politiet tar livet av noen som helst. Men det går ikke an å sette det i kontekst med hvordan afroamerikanere siden 1600-tallet har blitt mistenkeliggjort, kriminalisert og drept av systemet. Uavhengig av Floyds bakgrunn, så fortjente han ikke å bli tatt livet av. Han hadde allerede betalt sin straff tilbake til samfunnet. Floyd ble pågrepet (og drept!) på grunn av at han visstnok hadde forsøkt å betale med en falsk 20-dollarseddel. Les deg litt opp på saken.

        Tror du heller kan snakke om institusjonell rasisme når du en dag blir mistenkeliggjort, eller arrestert og gitt strengere straff på grunn av ditt eurosentriske utseende. Studier har også vist at politifolk som blir dømt for å ha utøvd unødvendig maktmisbruk eller drap, i gjennomsnitt får 14 mnd i fengsel. Kalief Browder, en 16 år gammel gutt fra Bronx, satt 3 år for å angivelig ha stjele en ryggsekk som innehold kredittkort, 700 dollar, et kamera og en iPod, uten engang en domfellelse.

        Til slutt må jeg si at det er vondt å høre at du har gått gjennom en voldtekt, og hva familien din har vært gjennom. Men vær så snill – utdann deg selv på området rasisme før du langer ut om det på en så utrolig dårlig måte som du gjør her. Om du virkelig tror at demonstrasjonene som pågår nå er på grunn av ett drap, så trenger du virkelig noen bøker i hendene. Dette har vært systematisert undertrykkelse som ikke sluttet ved avskaffelsen av slaveriet.

        Ha en fortsatt fin dag, og lykke til!

      6. jeg blir så oppgitt av mennesker som deg, som flasher med covid-19 status i en viktig sak som denne. Jeg ser for meg du er en av de som følger retningslinjene slik det passer deg. Rusmisbruker eller ei, det er ingen som fortjener en grusom sakte død. Du skriver at politiet er der for å gjøre en jobb, hvem har gitt dem makten til å ta et annet liv. Det er politiet som er en fare for samfunnet, når de kan skyte og sette all sin vekt mot nakken som fører til oksygenmangel og hjertestans. Ber deg vennligst om å se videoen på nytt, hvordan han ikke ett sekund reagerer på at har livet av et annet medmenneske. Sånne som deg fortjener å dele å celle med politimannen.

      7. DU har aldri opplevd rasisme om du er HVIT! Jævla taper, Din farge har aldri vært slaver for svarte mennesker så shut the fuck up idiot

    20. “Black women are up to four times more likely than white women to die from pregnancy-related complications.” I tilfelle ingen hadde hørt om dette tidligere, og fremdeles mener rasisme ikke er en greie i USA. Svarte kvinner blir nedprioritert som pokker, og slike forskjellsbehandlinger eksisterer overalt. Det som skjer nå er SÅ viktig.

    21. Det som skjedde i USA nylig var ille. Politiet er vant til mye dritt blant kriminelle i tillegg til at det visstnok er enkelt å få jobb i politiet der. Mange idioter kommer seg inn. Det er likevel ikke sammenligningsgrunnlag med Norge. Her er det fint lite rasisme, vi er blant de mest tolerante i verden. Du som er så glad i LA, har du sett mye rasisme der?

    22. Leste om det greiene at du syns influencere burde skrive om dette og at du syns dei ikke bryr seg hvis dei ikke poste svart bilde og skrive om rasisme.folk må få bry seg på sin måte og folk vet jo hva som skjedde det viser jo på internett og du trenge ikke å klikke i vinkler og påstå at ingen bryr seg fordi dei ikke poste noe

    23. Først en kommentar til Eva over her: jeg tror “Livets harde skole” søker ny rektor. Kanskje du bør søke. Kjerring!

      Uansett, til det jeg egentlig skulle skrive. Jeg vil virkelig gi deg high five og tommel opp for at du engasjerer deg så mye i noe så viktig som dette. Du når ut til så mange unge og lettpåvirkelige mennesker, så dette er bra (heller at de blir påvirket av dette enn motsatt side).
      Det eneste jeg skulle ønske var at du ikke rettet pekefingeren mot de av dine influencerkolleger som ikke fronter dette like mye. Jeg vet ikke om du har opplevd mye rasisme, men regner med noe (det er jo bare å lese kommentarfeltet til dette innlegget så ser man ett par idioter). Men husk at veldig mange aldri har opplevd dette. Det er vanskelig for mange å skulle skrive mye om noe så viktig. Mange er redd for å tråkke feil, og det må respekteres. Jeg ser at feks Caroline Berg Eriksen har engasjert seg veldig. Og det er bra. Allikevel får hun kritikk av enkelte som mener hun gjør det feil. Så jeg kan forstå at noen ikke uttaler seg om temaet.
      Men stå på, jeg heier på deg! 🙂

      1. Kris ! Livets harde skole lærte man å ha respekt for andre sin mening ulik sin egen ,uten å “stemple” andre som “kjerring”når man ikke har noe saklig å komme med slik som deg. Der har du og mange noe å lære.

    24. Veldig bra at du med din plattform oppfordrer alle til å samle seg med tanke på at vi står midt i en pandemi. Godt jobba! Jeg støtter BLM, men jeg støtter ikke slik mangel på respekt for de av oss som IKKE kan ta hjemmekontor eller være i lockdown om viruset sprer seg.

    25. Jeg er helt enig med deg ang teksten på snap, hvor du skriver at folk klager på demonstrasjonen, men lå på sørenga eller andre steder og pleiet egne behov. MEN, dette gjelder de folka som har brutt smittevern selv. Jeg har ikke spist ute, ikke vært på kino/bowling, ikke festet, ikke møtt besteforeldre. Så jeg vil nettopp klage! Jeg synes ikke det var rett tid å møte opp hele 15000 (!!!) hvor avstand var heeelt uaktuelt for folk. Jeg har satt hele livet på vent for at jeg ikke ønsker at flere skal dø, for jeg er redd for de rundt meg. Så kommer en demontrasjon, og all fornuft ut av vinduet? Rasisme er noe av det verste som finnes, jeg kommer aldri til å skjønne at jeg som hvit skal være viktigere enn en mørkhudet mann. Det må bekjempes! Men, det finnes såå mange andre måter vi kunne ha vist vår støtte og avsky mot rasisme, uten at alt vi har jobbet for de siste 3 mnd går rett i vasken. Var det 5 stk som møtte opp i går med smitte, utgjør det en ekstrem risiko for stor smittespredning!

      Ikke sitt med pekefingeren mot meg og si at jeg ikke bryr meg bare fordi jeg ikke synes demonstrasjonen i går var bra corona tatt i betraktning. Jeg har vist min støtte i kampen mot rasisme i mange år, da jeg har flere mørkhudede i min nære krets. Men, jeg kjemper for disse menneskene året rundt. Ikke bare noen spesifikke dager i en verdenskrise, hvor dette kan forverre en annen situasjon.

    26. Norske medier dekker virkelig ingen nyheter fra verden!

      Isabel du må begynne å lese nyheter hver dag. Gjerne engelske aviser også. I Berlin i dag demonstrerte over 15 tusen og samme i London. Det står ingenting om dette i norske medier! Utrolig dårlig journalistikk dessverre.

      Og de som klager på Covid-19. Ærlig talt? De fleste hadde på seg munnbind. La engasjert ungdom være!

    27. Hei!,
      Jeg tror dette er første gang jeg kommenterer på din blogg.
      Først og fremst: Utrolig fint at du engasjerer deg i en utrolig viktig sak. 👏🏼 Fint å se at du engasjerer deg!
      MEN. Covid19 dreper fremdeles. Er det riktig å bryte smittevernreglene i disse tider og potensielt utsette utrolig mange mennesker for smitte?
      Mener ikke at du bærer smitten, og jeg så du hadde munnbind på bilder. Men i disse tider syns jeg at det viktigste er å bli hjemme og ta kampen digitalt. Selv om du hadde på munnbind, så er du en forbilde og rollemodell for mange mennesker som kanskje ble oppfordret av deg til å møte opp, og som kanskje bringer smitte videre eller ikke bruker munnbind, og da kan smitte andre igjen.
      Jeg valgte å bli hjemme. Hele meg ville være fysisk tilstede, men for min del var det viktigere å ikke bidra til at ENDA flere mennesker ble samlet på ett sted.

    28. Nå går rasisme begge veier! Jeg har blitt kallet flere ganger nazist, rasist uprovosert bare fordi jeg passer inn i en rasebeskrivelse Hitler laget for nesten 80 år siden.. Det mange av dere influensere ikke forstår er at dere ødelegger hele budskapet om rasisme og det demonstasjonene står for. Altså nei til politivold i USA, nei til rasisme generelt. Til info; jeg har sett alle videoene fra opptaket fra før dette kom til Norge og der var ikke bare hvite som var involvert. Viktig at når dere som influensere snakker om rasisme på denne måten. Skaper dette også mer rasisme mot oss som er hvite. Det er litt feil budskap. Ellers fint innlegg 👍🏻 Verden er grusom og urettferdig. Dette går desverre alle veier!

    29. Håper virkelig du setter deg selv i 14 dagers karantene nå.. Helt sykt hjernedødt av dere i oslo som har stått som sild i tønne og driter fulstendig i dugnaden vi har hatt de siste mnd.

    30. Isabell.

      Jeg står for alt som har med anti rasisme å gjøre. Hjertet mitt blør for George Floyd, familien hans og alle som daglig blir utsatt for rasisme. Og når Corona krisen er over skulle jeg med glede stått foran stortinget jeg også.

      Men, seriøst. Vi har en pandemi på gang! Skoler har vært stengt, barn og ungdom har følt på ensomheten, men de har deltatt i dugnaden og levert det som har vært forventet av dem. Russefeiringen ble avlyst, 17 mai ble avlyst. Tusenvis av mennesker er rammet økonomisk av strenge smittevernregler, bedrifter står i knestående. Mennesker på sykehjem og sykehus har ikke sett sine kjære på mange uker. Idretten er hardt rammet. Alt av konserter landet rundt er avlyst, så presterer 15 000 mennesker å trykke seg sammen på en demonstrasjon? Jeg forstår at saken er viktig, men syns det er synd at dere føler at den trumfer alle ofre som vi sammen har gjort her i Norge de siste månedene.

      Du stod jo så opp for dette selv i starten? Og ba folk holde seg hjemme fra fest osv.
      Det er et hån mot alle som har deltatt i dugnaden under denne pandemien.

      Bra du fronter anti rasisme på dine kanaler, men at du oppfordrer folk til å bryte smittevernregler skuffer meg.

    31. Å bruke George Floyd er en veldig dårlig figur å bruke som martyr dersom man vil problematisere vold og inkompetanse hos politiet. Jeg reagerer også på graden av massehysteri og fravær av rasjonell faktabasert tenkning hos de godhetsposerende massene, men det er ikke noe sentralt poeng for min del. Vi har ytringsfrihet, og dersom egohumanister vil krype på bakken, piske seg selv – og spytte de hundretusener arbeidsledige pga lockdown i trynet – så sier grunnloven at det er ok.

    32. D du beskriver innledningsvis er eksistensiell angst. Klart d ike er bra å trigge den m dårlige nyheter. Men om d går utover funksjon slik du beskriver så er d sykdom. Og slike brister bør man arbeide med. Ikke innordne seg.

      Fin tanke om å protestere mot rasisme.
      Men aldeles latterlig og respektløs tidspunkt.

      Var d ikke du som flagget hvd fly brøt restriksjoner?

      Vi kunne likegj bare skite i hele pandemien, og feiret 17. mai i samme slengen.

      At j sier d gjør meg IKKE til rasist.

      Tragisk lesning.

      Tenker at både du og andre rosabloggerebmed gordel kunne ha behøvd noen år til med utdannelse og hjernetrim.

      Og modnet med ordentluge jibber og voksenliv.

      Dete tjener penger. Hviljet ikke gjenspeiler i hvilken grad dere jobber.

      D bare viser at d er mye profitt i reklame for bedr som selger ting.

      Tragisk lesning.
      Huff.

    33. Her var det jaggu MYE idioter.
      Her har folk vært med på en felles dugnad siden mars, og mange har mistet jobben, mange er fortsatt permittert, folk har død pga covid-19, og alt dette skal ikke bety noe. Men ett tragisk dødsfall, ET UHELL, skal veie mer enn faren for smitteeksplosjon. Svarte må slutte å dra fargekortet sitt med en gang noe skjer, de er de største rasistene av alle. Det er fler svarte som dreper svarte i USA, enn hvite som dreper svarte.
      Hvor var alle protestene og demonstrasjonene når 2 nordiske jenter ble halshugget i av muslimer for et par år siden? Ikke viktig nok siden de var hvite?
      Bloggen din kommer ikke til å bli lest noe mer, jeg har sluttet å følge deg på Instagram, og har aldri fulgt deg på Snap.
      Jeg har null interesse av å klikke på noe som belønner deg og den ensidige tankegangen din med penger.

    34. Du deltok i demonstrasjonen og lurte på om du kan skrive et innlegg der hvor du svarer innlegget av Siv Jensen om demonstrasjonen?

      “Uakseptabelt å gi blaffen i smittevernråd. Det er rett og slett uansvarlig at tusenvis av mennesker i Oslo velger å trosse den nasjonale dugnaden og smittevernreglene. Å bekjempe rasisme er svært viktig, men å gi blaffen i alle smittevernråd og potensielt utsette andre mennesker for økt smitterisiko er uakseptabelt.”

    35. Hei. Har aldrig kommentert noe på bloggen din men føler jeg må det.
      Jeg selv er utenlandsk. Og har følt rasisme på norsk jord. Vil du ha et eksempel?
      På gamle jobben min : norsk kollega (sykepleier) som klager på hvorfor det jobber så mange filipinske folk på sykehjemmet? Hun mente at det burde være likt . 50% norske og 50 % filipinske. Dette er diskriminering og hvor man er ifra skal absolutt ikke ha noe å si. Hvor behageligt tror dere at dette var for meg som faktisk sitter der og hører på den ubehagelige klaginga hennes?
      Hun er faktisk en av grunnene til at jeg sluttet på jobben og mange flere. Det var den verste arbeidsplassen jeg hadde vært på og det plager meg enda for at jeg ikke kunne si noe imot dissse folka.
      Jeg blir så oppgitt av negative mennesker !!!!!!
      Ta dere sammen og døm deg selv først!
      Vi er mennesker alle sammen og burde smile, gjøre hverandre glad og se positivt på livet.

      Jente fra Ålesund

    36. Så fort noen er uenig med deg at demonstrasjonen var skremmende, med tanke på hvor lite dere brydde dere om pandemien som fortsatt er her, så er du den første til å gå i full personangrep. Jeg er heller ikke rasist , men når alt nå gjøres digitalt så hadde man uten problem fått gjort dette digitalt også! Hadde garantert fått mer enn 15 000 stemmer da! Min hadde vært en av dem. Virker som du setter de hvite som har opplevd rasisme litt til siden, kanskje det ikke betyr så nye for deg? Hvis du byr deg om alle mennesker, uansett farge så kan du sette deg inn i hva som skjer i sør Afrika og gå i demonstrasjon for hvite også. «I det nye Sør-Afrika drepes, overfalles og voldtas innbyggerne mer enn i nesten alle andre land. Volden mot de hvite boerne har for lengst nådd folkemordsproporsjoner: I følge et konservativt anslag har mer enn 35 000 hvite mennesker blitt drept siden ANC tok over makten for over 20 år siden.»
      Vi er alle like mye verdt!

    37. Det er jo ingen av etnisk norske som følger deg som er rasister for du har jo en mørk hudfarge pg er opprinnelig fra et annet land. Følgere dine kan jo ikke følge deg og samtidig mene du er mindre verdt. Det synes jeg var rart skrevet.

      Utrolig bra at verden står sammen mot rasisme. Finnes ikke noe eklere!!!
      Rasisme er ogs er rart ord for hvordan kan noen være rasister når det betyr å hate en annen rase? Alle er samme rase her, homo sapiens.
      Veldig bra at du bruker plattformen til noe bra ❤️❤️❤️❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg