JEG SKULLE REIST ALENE & SVAR PÅ KRITIKKEN

Hei, og god søndag fineste dere!! 💕 Woah – plutselig er avreisedagen her! Det kunne virkelig ikke gledet meg mer enn det det gjør. Jeg er SÅ klar! Reisen blir dog litt annerledes enn først tenkt. Planen var faktisk å booke denne turen helt alene. Altså reise på egenhånd – uten noen andres selskap. Men i det jeg satt å skulle booke, ble det endring i planene. Så jeg reiser med andre ord ikke alene likevel, selv om det var det som var planen i utgangspunktet. Nå får jeg selskap av en person til. <3 Noen som klarer å gjette hvem?

Flyet går sent i kveld. Så dagen i dag har jeg satt av til å få unnagjort så mye jobb som mulig, slik at jeg kan slappe enda mer av i Dubai. Jeg har begynt å pakke smått, men jeg er langt i fra i mål. Planen er nemlig å filme en “pakk med meg til Dubai”-video i løpet av dagen! Jeg spurte dere om dere hadde lyst til det på Instastory, og responsen var super positiv! Det gleder meg, spesielt siden jeg har lyst til å bli mer aktiv på YouTube også. Da er det viktig for meg å produsere videoer dere faktisk er interessert i!

Jeg ser også at jeg har fått litt “kritikk” på at jeg velger å reise til Dubai, og mange referer til den store debatten som var i fjor. Jeg vil bare få påpekt at denne turen ikke er sponset overhodet – jeg betaler alt fra egen lomme. Det var mye derfor jeg postet booking bekreftelsen på hotellet på story, for å “bevise” at dette var betalt og ingen form for samarbeid. Mange antok at jeg posten det for å “skryte” over summen jeg betalte for det ukes oppholdet på Five Palm, men det var så klart ikke hensikten min. Jeg ville bare som sagt komme dere i forkjøpet, før dere antok at det var en sponset reise. 

Jeg skjønner kritikken influencere får ved å dra dit på en sponset reise og dermed får betalt for å promotere Dubai. Det har jeg full forståelse for at blir feil. Men når man reiser på eget initiativ og tar det som en vanlig reise fra egen lomme, synes jeg det blir annerledes. Det er jo tilfelle nå, og det vil jeg bare fortelle dere før jeg reiser.

Nå skal jeg gjøre klart neste blogginnlegg som jeg poster om kort tid. Hint: 20% rabatt på Nelly!! Stikk innom igjen snart, da. <3 Klem enn så lenge!

49 kommentarer
    1. Når du legger ut bilder og snakker positivt om Dubai, så reklamerer du for Dubai. Uavhengig om noen betaler deg for det, eller om du betaler for det selv. Leserne blir eksponert for den samme type positivismen rundt destinasjonen. Greit at du drar dit på ferie, men i det minste ikke fraskriv deg alt ansvar. Det handler ikke om hvem som betaler, men om holdninger.

    2. Det er først og fremst utrolig bra at du ikke lar deg sponse for dette! Samtidig tenker jeg at selvom du ikke sponses, så er det fortsatt slik at Dubai blir promotert på et vis gjennom videoer og videoer du legger ut. Men det er vanskelig sak, for du har jo din fulle rett til å reise hvor du vil og du har ikke noe ansvar for det som skjer i Dubai eller for om andre velger å reiser dit etter å ha lest bloggen din. Og når du lever av å blogge er det helt naturlig at du legger ut bilder og videoer av der du er. Jeg er bare “lei meg” for at flere sikkert velger å reise dit når det legges ut vakre bilder og videoer som kun representeres glansbildet ved Dubai og undergraver de grove menneskerettighetsbruddene som skjer der og som i mitt hode er en god grunn til å ikke dra dit.. Det hadde vært veldig stort av deg om du også skrev litt om de mørke sidene ved Dubai også for å nyansere bildet litt! 😊 Hilsen Ida

      1. Herregud, jeg blir bare irritert av å lese kommentarene her! La nå jenten reise dit hun vil! Reagerer dere på samme måte til alle de andre menneskene der ute som reiser til Dubai? Det er helt opp til hver enkel individ om de vil reise til Dubai BARE FORDI en influenser synes det er fint det, jeg er isåfall veldig glad for at jeg ikke blir påvirket til å reise til Dubai av bare den grunn om jeg hadde syntes Dubai er et dårlig sted med dårlige normer. Voks opp

        1. For å svare på spørsmålet ditt: Ja, hvis noen jeg kjenner snakker om å reise til Dubai, fraråder jeg det. De har et såpass slepphendt forhold til menneskerettigheter at ingen burde reise dit med god samvittighet. For øvrig forstår jeg ikke appealen med å dra til en steinørken uten kultur eller historie, men det er en annen sak.

      2. Dette stemmer ikke helt. Lønnen til de som jobber i Dubai og er immigranter tjener mindre ja enn de som er faste innbyggere. Men de gjør det fordi de tjener mer i Dubai ende gjør i hjemlandet sitt! Jeg er ofte der og treffer stadig folk fra India og Indonesia som er arbeidere og de er utrolig takknemlige for å kunne sende penger hjem siden de tjener mer der enn hva de gjør i hjemlandet sitt. (Også i Norge er enkelte lønninger i typiske «arbeider» yrker også lavere enn vanlige yrker)

        Og som jente har jeg aldri hatt noe problemer med rettigheter. Blir behandlet bedre av arabiske gutter enn fulle norske gutter any day.

        Enkeltsaker fra media representerer ikke det flotte landet Emiratene faktisk er. Både som folk og som samfunn.

    3. Promotering av Dubai blir det jo uansett om det er sponset eller ikke, men jeg synes folk drar det litt langt. Jeg ser ikke at folk klager når bloggere reiser til typ India, Bangladesh, Israel eller gud forby Kina. Som om det ikke foregår undertrykkelse og brudd på menneskerettigheter der? Folk hopper bare på bølge og velger å være kritiske til Dubai når de i så tilfelle burde være like kritiske til svært mange andre reisemål. Mange reiser vel til og med til disse landene selv. Dobbeltmoralen lenge leve.

      1. Det skjer menneskerettighetsbrudd i Norge og, Norge er nylig dømt for det og det pågår akkurat nå. Mange steder vi mennesker ikke kan bevege oss, hvis vi skal ta hensyn til det. Det er mørke og helt forferdelig dystre sider ved alle land,over alt på jorden er det grusomheter. Vi kan ikke tas ut fra denne verden, vi må leve i den, men vi kan leve gode liv og gjøre gode gjerninger for å gjøre denne verden til et bedre sted. Det er også et ansvar en har, uansett hvor en er. En kan starte med å dømme seg selv og ikke andre.
        Ha en riktig god tur Isabel, ta godt vare på deg selv.

      2. Veldig enig. Er ingen som kjefter når folk drar til Kina eller Russland eller de andre landene du nevner som har de samme utfordringene. Jeg vil si at Dubai til og med er mer vestlig og kommet lengre enn mange andre land. Uforståelig at er Dubai som skal få all kjeften.

    4. Du promoterer jo fortsatt Dubai, bare uten å få betalt for det selv.. Alle bilder, videoer, stories etc blir jo promotering. Er ikke noe bedre det! Selvfølgelig skal du få dra dit du vil og legge ut det du vil, men ikke lat som om det er noe annet enn de som har dratt de på sponset tur, for den eneste forskjellen er at du ikke får betalt 🙂

    5. Ååå guuuuud så mange aktivister i det kommentarfeltet her. Mind your own business for fucks sake! Dubai er fader ikke det eneste landet folk reiser til som har dårlige kår for noen mennsker/kvinner ol. Har dere hørt om Maldivene? Det store paradis alle vil til, well guess what, der er de også muslimer og på lik linje som i Dubai noen steder får du feks ikke gå lett kledd. Men hvem snakker om dette? Ingen.
      Dette er kun hva media velger å fokusere på og blusse opp til en stor sak når nordmenn og andre mennesker reiser til mange andre land som minst er like «ille» hvis vi skal si det slik.

      1. Altså. Det er ikke bare snakk om å gå lettkledd i Dubai, hvis du først skal «forsvare» Dubai. Du kan bli straffet for å være homofil. Menn blir ikke straffet for vold mot konene sine. Har du sex utenfor ekteskapet kan du bli dømt til pisking eller døden. Kvinner blir dømt til fengsel for å anmelde voldtekt. Rettighetene til psykisk utviklingshemmede suger. Ytringsfrihet suger osv osv. Det er altså ikke «bare» snakk om at man ikke kan gå lettkledd.

        1. Dette!! Jeg er så enig. Det er helt nedslående at folk ikke evner å se lengre enn sitt eget ve og vel.

        2. Du kan også bli straffet for det i Russland i vårt eget Europa. Men det er det få som kjefter over om en reiser til Russland. Dubai / Emiratene er en av bedre stedene på menneskerettighetene i hele Midt-Østen. Media sterkt overdriver enkeltsaker og folk burde opplevde landet selv før de spekulerer.

        3. Jeg bor i dubai og dette er helt feil. Før dere sier noe så vær så snill vær informert om det også.

    6. Who do you think you aree girls. La kjære Isabel få dra til Dubai dersom hun vil det, og dere petty girls får være der dere vil.
      Selv om Isabel velger å betale for å dra hit eller ikke, gjør dere ikke vondt. Hva så om hun promoterer? Hva har det med dere å gjøre? Bitchs.

    7. Det gjelder ikke bare Dubai da! Det er mange andre land som er minst like ille! Forskjellen er at det prates masse om Dubai, spesielt etter den debatten som var! So girl, just go where you want!

    8. Åh kjære vene.. så mange som skal kommentere dritt da, altså jeg ler bare. La nå jenta få reise hvor hun vil. Jeg unner hun den reisen, hun er en fuckings hard working woman og jeg beundrer henne. Vil nok heller tro at dere er sjalu på at hun kan reise til Dubai imens mange av dere må sitte hjemme i kalde Norge. Lev livet i Dubai, nyt det, shopping, god mat og alt <3 skulle ønske jeg kunne gjøre det samme akkurat nå!

    9. Kan folk slappe av med Dubaitullet. Om man skal tenke på alt det negative et land har, så kan man til syvende og sist bare reise rundt i norden. Tyrkia er heller ikke et “bra” land, Japan er sykt dårlig på kvinners rettigheter, halvparten i USA er jo fattige uten råd til sykehus engang, for ikke å snakke om alle land med dårlig behandling av dyr, så ærlig talt – sponset eller ikke, who cares? Man får ikke opplevd verden, kulturer eller noe om man skal fokusere på det negative

    10. Ganske mange land man ikke kan reise til om man skal argumentere sånn. Ta Tyrkia som et eksempel. Hvem straffer man om man ikke reiser dit? Jo, lokalbefolkningen, som er helt avhengig av turisme for å ha en inntekt å leve av. Erdogan kunne ikke bry seg mindre. Hva med USA? Med en president og et republikansk parti som skiller barn og foreldre uten lov og dom, ikke sørger for helsehjelp slik at flere av disse dør, lyver, svindler, er korrupte og har en oppførsel som ikke hører hjemme i en såkalt sivilisert del av verden? Kanskje folk skal begynne å tenke litt selv, istedet for å hive seg på den “populære” kritikken som har florert i de fleste medier.

    11. Du må få lov til å reise bort hvor enn du vil på lik linje som alle oss andre. Ønsker deg en kjempe fin tur. Håper du koser deg masse der nede<33

    12. Hei!
      Jeg bare lurte på en ting, ser du mye på tv? Med ditt hekiske liv, så lurer jeg på om du har det i hverdagen? Jeg sliter veldig med å komme meg bort fra tv’en fordi det er et sted jeg rømmer inn i for å flykte fra virkeligheten. Men, nå så skulle jeg ønske jeg kunne nyte livet sånn som deg, men da går det vel ikke å se tv hver dag….? Tv’en er det eneste (som jeg har råd til) som får meg til å koble av… Virkeligheten er vanskelig.

    13. Hvordan tenker du at folk skal gjette seg frem til hvem du reiser sammen med? Ville du ikke reise alene likevel? Tror nok mange lurer på dette etterhvert siden du har snakket så mye om at du skulle reise alene. Hva og hvorfor liksom 😀

    14. Jeg tror du reiser med Konny!! 😄

      Folkens, la det ligge? Hvem i alle dager bryr seg over hvor reisen går til? La henne leve. Djeses!

      1. Enig dær, har da ingenting og si kor folk reise 🙂 kunne like gjærne vært te en helt anna by som va enda grusommere 🙂 Skjønne ikje ka Dubai har gjort folk, høres ut som no grusomt ille.. hahah 🙂

        1. Siden du lurer, K, så kan jeg gi deg en liten oppsummering av en brøkdel av Dubais mange grusomheter.
          Mange menn bedriver grov vold mot koner og barn uten å bli straffet for det, homofile straffes hardt bare på grunn av legning, mange mange kvinner/jenter sitter i fengsel for å ha anmeldt overgrep, sex utenfor ekteskap kan føre til at du blir dømt til pisking eller i verste fall døden, rettighetene til folk med behov for psykiatrisk behandling er udugelig, samme med psykisk utviklingshemmede og mange andre, og de har så og si ikke ytringsfrihet.
          Så ja, jeg vil si det er “grusomt ille”.
          Men! Når det er sagt, så synes jeg folk skal reise akkurat dit de vil, ingenting blir bedre av å bare sitte hjemme uansett, verden vil alltid forbli et grusomt sted.
          Kos deg på ferie, Isabel!

    15. Du er bare helt fantastisk og er så sterk som tar så godt vare på deg selv! Stå på og drit i kritikken du får!

    16. Herregud, jeg blir genuint irritert på dere som kommenterer om alt det Dubai greia… heeeeelt ærlig hadde noen av dere som har kommentert fått muligheten til å reise ned til Dubai (spesielt sponset eller gratis) så tror jeg dere hadde tatt den muligheten uten å blunke en gang. Så la jenta reise hvor faen hun vil, og la hun kose seg….

        1. Hahaha, det sier du bare for å føle deg bedre kjære🤣 You and i both know at du hadde tatt den muligheten… og jeg mener hva faen jeg vil.. om du ikke tåler det så ta deg en bolle

          1. Sonja, hvorfor så sint? Det er mulig å være enig om å være uenige. Har du hørt den før? Jeg vil aldrig reise til Dubai uansett om jeg betaler selv eller ikke. Isabel velger selv hva hun vil, men driver en populær blogg og må da forvente både ris og ros . Her er det stort sett konstruktiv kritikk. Men du går jo rett i strupen på folk. Mangel på folkeskikk. Isabel er og koser seg i Dubai, og jeg leser fremdeles bloggen hennes, fordi jeg ikke dømmer folk med et annet syn på ting.

    17. Kan ikke si jeg er sjokkert over at du ikke ble reisende alene likevel 🙈 håper du en gang virkelig tør det, tror du har godt av og ikke være avhengig av andre hele tiden. Ha en fin tur <3

    18. Jeg fikk høre av en venninne av meg som er journalist i Dubai (hun kommer fra Norge da) at du var blitt observert med eksen din Pierre der?! Vær så snill og si at dette ikke stemmer Isabel 😭😩

        1. Kan jo hende at venninnen hennes trodde at det var pierre, men at det bare var en fyr som lignet litt😁

    19. Skjønner ikke helt… De fleste legger vel ut bilder/videoer, uansett destinasjon?
      Alt folk bryr seg om asså… Da er det vel bare å la være å se…

    20. Så fint at du syntes det blir annerledes å promotere et land som bryter menneskerettigheter på det groveste, enn om du ble sponset med turen. For du promoterer jo Dubai som reisedestinasjoner like mye om du betaler for å reise dit selv eller ikke..

      Utrolig at du etter så mange år i bransjen fremdeles ikke forstå hva påvirkning og reklame er.

      Du burde faktisk skamme deg over det, og ikke at du er i et land som utfører grove overgrep mot kvinner og homofile, det er jo greit i følge deg, du skal jo bare sole deg uansett.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg