KJÆRE BLOGGERE SOM FORTSATT FREMMER PLASTISK KIRURGI

Kjære fine, gode lesere. Det er en stund siden jeg kom med et innlegg om et tema som jeg virkelig brenner for, så here it goes. Jeg har irritert meg en god stund over akkurat dette nå og tenkt at jeg ikke skulle ytre meg, men når jeg har fått reflektert over det, har jeg ikke helt skjønt min egen tankegang. Dette – om noe – er virkelig et tema jeg burde snakke høyt om, ettersom at det er noe jeg har vært en del av tidligere.

En givewaway av et valgfritt inngrep postet av en dansk influencer har så og si gått viralt på sosiale medier de siste 1-2 ukene. Folk har slått hardt ned på det – fremfor alt av andre influencere på sine egne kanaler. Det har gjort meg glad å se, og jeg svarte selv på et spørsmål angående hva jeg tenkte om den givewayen på Instastory. Da skrev jeg at jeg syntes det var ufattelig trist at dette pågår i 2020, og at vi alle burde vite bedre. Plastisk kirurgi er noe vi ALLE vet – per dags dato – at er noe som kan påvirke de unge følgerne våres i veldig stor grad. Påvirke dem negativt. Jeg føler ikke at noen i dag kan gjemme seg bak det faktum at “vi ikke er klar over vår påvirkningskraft”, for det – om noe – er noe vi er ekstremt klar over.

Denne bransjen har tatt av de siste årene og det er en grunn for at vi blir større og større, og enda en større grunn til hvorfor vi kan leve av å promotere ulike produkter for eksempel. Vi har muligheten til det fordi at nettopp det vi poster på våres kanaler, påvirker mottakerne. Skriver jeg om et vippeserum jeg sverger til, resulterer det i at veldig mange kjøper akkurat det produktet. Det for eksempel viser ganske tydelig hvilken påvirkningskraft vi faktisk har.

At den giveawayen er helt forkastelig og ekstrem uheldig er det ingen tvil om. At den fortsatt ligger ute og ikke har blitt fjernet, er for meg et mysterium. Det er så skadelig som man får det. Men et tema ingen våger å snakke om, er derimot om våres norske influencere som FORTSATT per dags dato skriver og deler åpent om egne inngrep. Detaljert om hva som er gjort, utgir navn på kirurg og tar følgerskaren med på hele opplegget. Det er jammen ikke bare denne danske influenceren som er et ekstremt usunt forbilde. Det skjer fortsatt i vårt lille land, og jeg føler oppriktig at enkelte her til lands er fredet og dermed så er alt de personene gjør akseptabelt.

Si for eksempel at jeg hadde delt åpent om en ny operasjon med dere her på bloggen (noe jeg forøvrig absolutt ALDRI noensinne hadde gjort). Jeg hadde blitt slaaaaaktet herfra til månen. Media hadde kjørt meg fra ende til annen. Men dette gjelder tydeligvis ikke alle. Skjønner dere hva jeg mener? Jeg synes det er trist.

Selv tok jeg et aktivt valg for 2-3 år siden om å bli et bedre forbilde for følgerne mine. Grunnen til at jeg bestemte meg for det i utgangspunktet var – for å være helt ærlig – på grunn av småsøsknene mine Rami og Sidra. De ble eldre, og tilbrakte dermed mer tid på telefonen – ergo sosiale medier. Da begynte jeg å få panikk over hva jeg postet og hvordan jeg opptredde på nett. Jeg så, med egne øyner, hvordan ting de ble eksponert for på sosiale medier påvirket dem. Jeg så hva samtaleemnene ved middagsbordet plutselig handlet om. Jeg SÅ hvilken påvirkningskraft vi influencere har, på mine egne småsøsken. Det gjorde at jeg virkelig fikk en helomvending og en real wake up call. Jeg fikk evig dårlig samvittighet ovenfor både dem, men også alle andre på deres alder som leser det vi poster på nett. Aldri faen at jeg skulle fortsette å være et dårlig forbilde.

Det var det som gjorde at jeg møtte meg selv i døra, og endret alt.

Det har vært så ufattelig mye snakk om dette med påvirkning av plastisk kirurgi at jeg ikke klarer å ha noe forståelse overhodet når det gjelder de influencerne/bloggerne som fortsatt, per dags dato, er sånn “det er min kropp og mitt liv – jeg deler det jeg vil”. Det er så ekstremt egoistisk å tenke slik, når man er en person mange ser opp til. Vi er nødt til å se ting i perspektiv og innse hvilken syk påvirkningskraft vi faktisk har.

Dette kommer fra en av verstingene for noen år tilbake, og tro meg – er det noe jeg skulle ønske jeg kunne hatt ugjort, hadde det vært alt jeg noensinne har postet angående fillers og plastisk kirurgi. Jeg har skammet meg over det i flere år. Det er ikke mye jeg angrer her i livet, men akkurat det der er noe jeg får vondt i magen av å tenke på.

Jeg står fortsatt for at man skal få lov til å gjøre akkurat det man har lyst til ved eget utseendet, men hold til helvete kjeft om det. Dine følgere trenger ikke å vite hva du har gjort. Dine følgere trenger ikke å bli eksponert for en flau og skammelig giveaway hvor du kan vinne et valgfritt inngrep.

Jeg trodde at vi hadde kommet lengre i 2020, og det er leit at vi ikke har det. Hverken i Norge eller i Danmark.

47 kommentarer
    1. Flinke Isabel! Så flott skrevet, fantastisk at du kan se tilbake og innrømme feil, og med dette advare andre. Du virker utrolig moden! Stå på videre <3

    2. ALL RESPEKT TIL DEG! Fy søren å du har vokst de siste årene. Jeg er en av de som hadde 0 respekt for deg i perioden du var en av «verstingene». Men er det EN blogger jeg virkelig respekterer nå, så er det faktisk deg. Dette er så enormt stort av deg, Isabel. Skulle ønske jeg kunne gi seg en mega stor klem.
      Tusen takk for at du deler dette!

    3. Ja, Isabel!! Du har virkelig vokst de siste årene, og dette står det respekt av! Er også helt enig i at det blir for dumt st Sophie Elise skal bli hyllet for å fjerne silikonen og for å redusere rumpen, når hun kommer hjem igjen med ny silikon, like stor rumpe og hofter i tillegg. Og når hun attpåtil skal dokumentere dette på tv2 og propper instagram med bilder av kropp er det virkelig skremmende! Det er så dårlig påvirkning. Flott vi har deg, som tar ansvar for dine tidligere feil, sier unnskyld, og som holder deg til det!!

    4. Veldig godt skrevet! Det få ikke vet om er hva man kan få av plastisk kirurgi. Det dokumenteres svært lite om plastic surgery gone wrong. Det er fint og flott i noen måneder, men det kan fort være man tenker «ja jeg har mer jeg må fikse, la meg bestille en time til». Det er på ingen måte løsning med det jeg kaller for «quick fix». Vi må være flinkere til å snakke med den yngre generasjonen om at vi er fine som vi er og vi er forskjellige. Vi skal bare godta våre komplekser og like den vi er, og ikke være lik den andre. Som du sier, har man behov for å gjøre en plastisk kirurgi, skal man gjerne holde det for seg selv. Jeg er kvalm over den utviklingen og verden vi lever i hvor utseende og plastisk kirurgi betyr alt! Din wake up call var dine søsken og jeg er skikkelig glad for at du har kommet hit du er. Jeg håper inderlig noen veldig kjente (uten å nevne navn) og våkner opp og innser at hennes påvirkningskraft er så stor at flere blir veldig påvirket av det hun gjør. Stå på videre <3

    5. Du er jo veldig dobbeltmoralsk som postet dette selv om du ikke prater om dine inngrep lengre. Men du er jo operert fra topp til tå, det er ikke mulig å kjenne deg igjen fra hvordan du så ut før! Og du poster EKSTREMT mye kropp når du selger klær og andre ting… Din opererte kropp! Og lepper, vipper, negler… Hele deg er jo sinnsykt overfladisk. Tror du ikke det også ødelegger et normalt selvbilde for dine følgere like mye?

      Synes det er urettferdig at Sophie Elise har fått all pesen, for du er like mye operert som henne, og fortjener også like mye pes. Og du er like farlig selvbilde som hun er, selv om du prater mindre om akkurat hva du har gjort, så fronter du det hele tiden i markedsføringen din likevel.

      1. Skal hun virkelig gjemme kroppen sin bare fordi hun er operert? Hun er da ikke dobbeltmoralsk. Hun har jo åpenbart blitt voksen og reflektert. Hun er operert ja, men skal hun måtte fjerne alt for å kunne gå i bikini eller klær som viser formene hennes?

      2. Isabell er ikke dobbelmoralsk for då hadde hun fremdeles fremmet plastisk kirurgi som hun gjorde tidligere og så skrevet dette innlegget. Det hun sier er at du må få gjøre hva du vil med din egen kropp, men hold nå kjeft om det og ikke gi unge følgere Idéer i hodet om hva som bør eller må opereres. Spesielt når du er et forbilde. Hadde influencere aldri fremmet Plastisk kirurgi eller operert seg men derimot fremmet den kroppen man er født med og gått ut med at vi er perfekte som vi er så hadde vi slippet mye av kroppspresset som er per dags dato. Når noen opererer seg på denne måten er det som regel ikke kroppen det er noe galt med, det er selvbilde til personen som opererer seg.

        1. Du er tvers igjennom god Isabell, du er utrolig voksen som deler dette innlegget. Du er ett flott menneske. Masse varme klemmer til deg:)
          Ps. Du er mitt forbilde❤

      3. Enig i det du sier Sara! Men ser også en ung jente som prøver å vise modenhet. Flott du prøver Isabell, bare så synd at ordene dine mister så mye troverdighet og tyngde ved å se på ditt ytre og utseende/ kropps fokus.

        Skjønnhet kommer innenfra og det er vanskelig å vise i denne overfladiske bransjen.

      4. !!! akkurat . Hun var vært en stor del av påvirkningen selv og fronter den resirkulerbare kroppen sin overalt

    6. Blir så glad for at du skriver dette og virkelig innser hvor står påvirkningskraft du (og andre influencere) har. Godt at man kan vokse og lære og faktisk ta det ansvaret man har som influencer seriøst! Jeg synes det er trist å se at Sophie Elise, som absolutt er verstingen i vårt land på å dele absolutt alt om sine kirurgiske inngrep i flere kanaler (blogg, podcast, TV-serie), gang på gang slipper unna med det. Det er helt klart at hun er fredet i media osv fordi hun kjenner de «riktige» folkene. Har ikke noe imot Sophie Elise, men den promoteringen av kirurgiske inngrep hun holder på med er jeg veldig kritisk til.

    7. Hei Isabel! Jeg hørte podcasten Ida med hjertet i hånden, den du gjestet, og WOW! Har lurt på hva folk mener med at du har hatt så tøff barndom, når både moren din (og faren din, en gang) er blitt nevnt på bloggen. Men, respekt til deg ass! For en tøff historie, og for en tøff dame! Stå på ass! Og elsker bloggen din <3

    8. veldig enig i innlegget, og det er absolutt et viktig tema som burde snakkes mer om?

      Men, jeg skjønner ikke helt hvilke norske influencere du sikter til…? Ser noen kommentarer her inne om Sophie Elise, men hun har jo nettopp skrevet side ned og opp om hvor utrolig fælt og dårlig plastikk kirurgi er, hvertfall ikke promotert det som noe bra. Så jeg ble egentlig bare veldig nysgjerrig på hvem du mener gjør dette, for det er jo hårreisende at vi ikke er kommet lengre enn det! Jeg følger ikke så veldig mye med på de “litt mindre influencerne” så det er kanskje noen av de? Legger også merke til at du skriver “norge influencere” i flertall, så det er vell flere enn 1 også 😮

      Uansett helt utrolig at det fremdeles skjer her i norden… Veldig trist. Håper ikke de unge tar altfor stor skade av dette 🙁

      1. Jeg tolker det som at det er Sophie Elise, jo. Selv om hun har skrevet om hvor galt det kan gå, promoterer hun det fremdeles med å vise operert rumpe, hofter osv. i så stor grad. Hun har også fortalt i kommentarfeltet hvem hun opererte med sist.

    9. Det burde være et forbud mot å reklamere for sånne ting. Akkurat som det er forbudt å reklamere for alkohol. Så veldig bra at du tar dette opp på den måten du gjør, og utrolig bra at du innrømmer din anger i samme forbindelse. Sterkt ♥

    10. Vi har kommet lengre i 2020 men det hadde vi også når du holdt på å fortalte åpent om alle operasjonene dine😊

    11. Bra at du har innsett at dere har en enorm påvirkningskraft, men jeg synes ærlighet om at en har operert er viktig. Hvor i verden, hvem som gjorde det etc. er info følgerne ikke trenger. Å se opp til noen å tro at de har fått den kroppen av trening eller at de er «født perfekt» er verre i mine øyne, enn at jeg leser at de har operert seg slik. «Åh, sånn vil jeg og se ut!» og følger matoppskrifter dere legger ut og treningsprogram etc. for å forsøke å oppnå noe som er operert … det skaper enda mer kroppspress.

    12. Tok ganske lang tid før du klarte å innse det selv da. Synd at du klarte å påvirke unge folk til å operere seg..

    13. Jeg syntes faktisk at om man har operert, så bør man informere følgerene sine om det, for hvis ikke gir det urealistiske forventninger til kropp. Det og holdet dette skjult kan skade en god del, for folk tror så mye mindre om seg selv når de ser andre med perfekte kropper som er operert og tror at det er standarden de ikke har vært så heldige å bli skapt med selv. Det gir en urealistisk forventning til hva som er normalt. Og man har rett til å gjøre hva man vil med kroppen sin, og gjør man noe så bør man være så ærlig at man informerer om det. Uten å influence noen til å tro at de må operere for å bli gode og pene nok eller føle dårlig om seg selv og absolutt ikke dytte på andre operasjoner. Men alle har hvert sitt valg, tross alt.

      1. Det er en ting å være åpen om det, og der er jeg helt enig med deg. Men det er noe annet å dele detaljer rundt det, dele navn på kirurgen og å dele det på landsdekkende TV. Det er selvfølgelig en helt annen liga å ha en give-away om det. Men jeg er helt enig i at bloggere burde være ærlige om at de har operert noe, men et enkelt “ja” er nok, man trenger ikke detaljer utover det.

    14. Til skrekk og advarsel så fikk jeg lagt inn silikon i puppene når jeg var 29!Fikk infeksjon og streptokokker, måtte ta ut og bytte 2 ganger før det gikk bra!Har silikon innleggene ennå,med stygge arr!Lever greit med det nå,er 41!Men angrer fortsatt på at jeg la meg under kniven!Tenk dere om unge jenter!

    15. Jeg vil bare si hvor stolt du gjør meg når jeg ser hvor mye du har vokst når det kommer til dette temaet her. For noen år tilbake ble jeg så skuffet når du ikke ville høre når folk prøvde å forklare nettopp dette. Men du har skjønt det, og det gjør meg så glad.

      Ser noen sier at du omtrent ikke har rett til å snakke fordi du er operert fra topp til tå, det er jeg ikke enig i. Du er en av de viktigste stemmene vi kan ha for våre barn og småsøsken, tenker nå jeg. Du var en som ikke så problemet, og nå gjør du det – det er vekst. Det kan vise at selvom noen vil operere nå, så betyr ikke det at det er like kult/rette avgjørelsen 5 år senere, for eksempel.

      Takk for at du bruker stemmen din, Isabel!!

    16. Vet ikke helt, det er jo nesten et større problem at unge lesere kan tro at man kan være så slank og ha så store pupper/rumpe eller liten ikke-arabisk nese/store lepper naturlig. Da er det egentlig bedre å innrømme at nei, det kan man ikke.

    17. Flott at du har disse meningene nå, men føler det er veldig lett å mene disse tingene etter du allerede har endret på alt du ønsket å endre på med deg selv. I mine øyne så fremmer du plastisk kirurgi i det øyeblikk du deler et bilde av deg selv.

    18. Hun gjorde en feil,hun innser det. Da trenger man ikke dvele mer med det,står respekt at hun tørr å innrømme sine feil.
      Men,hvis du operer deg enda,bruker fillers osv så er du fremdeles ett dårlig og farlig forbilde for dine slake og andre unge. De vil jo se at du forandrer utseende selv om du ikke snakker om det. Spesielt dine søsken som ser deg så ofte .
      Jeg håper du eventuelt vokser enda mer for denne nye jenten her kan jeg like.
      Jeg selv er mor til en ungdom og sånn som Sophie Elise holder på Nå er ikke greit. Hun er ett dårlig og farlig forbilde for unge mennesker.
      Man er bra nok som man er !!!

    19. Helt enig! Har ikke noe imot Isabell, jeg syntes det er flott det hun skriver her. Er enig med at influencere ikke bør reklamere for plastisk kirurgi, men vær åpen om det hvis du har tatt operasjoner, nettopp fordi det du skriver her. Man kan være åpen om det uten å promotere, men skjønner at alle prøver sitt beste å gjøre hva de syntes er rett

    20. Helt enig! Har ikke noe imot Isabell, jeg syntes det er flott det hun skriver her. Er enig med at influencere ikke bør reklamere for plastisk kirurgi, men vær åpen om det hvis du har tatt operasjoner, nettopp fordi det du skriver her. Man kan være åpen om det uten å promotere, men skjønner at alle prøver sitt beste å gjøre hva de syntes er rett

    21. Hva tenker du om at Sophie Elise hadde brystimplantat i rumpa? Opererte ikke dere på samme praksisen? Tenker du å gjøre noe med det selv? Ikke noe negativt ment, bare nyskjerrig på ditt synspunkt:)

    22. Greit å ha den holdning nå når det meste er operert og fikset på. Kropp og utseende er fake, men klær og vesker er ekte😉

    23. Men helt ærlig, kan folk bare gi faen i hva andre gjør og bare bry seg om sitt eget?? Det er en grunn for at folk går igjennom plastisk kirurgi in the first place og det er ikke for at bloggere gjør det, det er rett og slett fordi at de ikke trives med en del av seg selv og det har vært såååå tabu å snakke om det i så mange år at folk skjulte det og følte seg «skammet» over at de fikset noe som plaget dem på mange mulige måter og det er så synd å se at det blir et tabu tema igjen. Jeg selv har operert nesa mi og det er det beste valget jeg noensinne har gjort i mitt liv, jeg pleide å dekke for nesa på hvert eneste bilde og turte aldri å ha noen sitte ved siden av meg fordi da så nesa mi ekstra stygg ut.. Når folk sliter så mye psykisk som jeg gjorde så syns jeg de absolutt skal få gjøre det når det er noe som letter hverdagene deres uten å bli dømt for det!! Slutt å ta opp dette tema, la folk gjøre akkurat som de vil!! Syns heller foreldre skal være mer nøye på hva barn ser på og følger enn at folk skal måtte passe seg fordi at barn kan se….

    24. Ikke for å virke negativ på noen måte. Men vil ikke det at man ikke nevner og er åpen om de plastiske inngrepene man tar, gjøre at man blir enda mer usikker fordi man ser et skjønnhetsideal som er uoppnåelig hvis du skjønner. Man tror at folk ser ut slik naturlig, men sannheten er at de er opererte. Feks at man trener og trener for man vil ha liknende rumpe man har sett på blogg. Men hvis den er operert uten at leseren vet det, vil det aldri være mulig å trene seg til den rumpen. Hvis leseren er klar over det, så vet man hvertfall at det er noe som er operert inn og ikke mulig å trene seg til. Bare et eksempel, litt vanskelig å forklare 😅 Så hvis man tar inngrep selv, føler jeg det blir feil og skjule det og fordømme det, når det er noe man selv tar del av.

    25. Jeg håper virkelig du tenker deg om både to og tre ganger før du skaffer deg en hund. Du verker etter å reise, du er mye borte og har lange dager med møter, er ute og spiser etter disse lange dagene. Hvem skal ta vare på hunden din? Hunden lever i 10-15 år, og for den så er du hele verden. Det er ikke bare å plassere den hos venner og familie så fort det passer deg, fordi du velger andre ting forann den.
      Om du velger å skaffe deg en hund, må du sette den forann deg selv, og dine ønsker. Og jeg tror helt ærlig at den ikke ønsker å sitte alene i en leilighet.
      Jeg skriver ikke dette for å slenge dritt, men for å få deg til å tenke..
      Du velger hunden, den velger ikke å komme til nettopp deg, da må du også følge opp og gi den det den trenger.

      Jeg har drevet med pom de siste 14 årene, og har nå 5 stk. Ferie andre steder enn i Norge hvor de kan være med, skjer ikke lengre. Tenk deg om, og husk på at det er hunden som blir ødelagt av å være kasteball.

    26. Og der ble jeg fan av deg:D Hang med storesøsteren din via ei annen venninne på Norwegian Wood for noen år siden. Hun fortalte meg at søsteren hennes var toppblogger, og jeg har vært innom her sporadisk siden, uten å egentlig bygget meg opp noen som helst formening om deg annet enn at du ser bra ut og er ekstremt søt når du smiler… Dog har jeg jo merket meg at du har fikset på en del og kjent meg noe kritisk til det (uten å dømme deg som person), så det gleder meg stort å lese om innstillingen din til dette nå! Tror aldri jeg har kommentert her før, ville bare si det..:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg