PANIKK OM Å REISE HJEM GRUNNET CORONA


Ok OMG – det er fullstendig kaos hjemme, jo?? Det eskalerte fort! Jeg befinner meg som dere vet i Sri Lanka for øyeblikket. Her er det heldigvis ikke noe smittefare overhodet (en person bare, som er registrert vel og merke) som har blitt frisk. Derfor er jeg ikke urolig for min egen del i hvert fall. Jeg hadde dog aldri reist til et land med stor smittefare, da hadde jeg naturligvis avlyst. Da vi mellomlandet i Doha var vi også super forsiktige alle sammen og tok forhåndsreglene på alvor. Antibac var vår alles beste venn, i tillegg til at vi vasket hendene konstant. Vi var også forsiktige med å ikke ha kroppskontakt med andre. Bare sånn at dere vet, da det allerede er en stor diskusjon i kommentarfeltet på tidligere innlegg her nedover på bloggen.

I dag har det vært mange inntrykk og en del meldinger fra venner og familie hjemme som har tikket inn. Vi har følgt med på nyhetene og forstått hvor kaos det er i Oslo nå. Altså – bare det med at folk hamstrer så uforsvarlig i butikkene er helt hårreisende. Man må tenke på hverandre og ikke være egoistiske.

Jeg har vært på tanken om å fly hjem i natt istedenfor på mandag som egentlig er hjemreise. For å være ærlig hadde jeg panikk et øyeblikk da flere rundt meg stresset meg ihjel om at alle flyplasser i Norge kommer til å stenge og nekte å ta i mot fly innen i morgen? Jeg var nære på å reise hjem i natt liksom. Men etter en del samtaler med både Avinor og venner som har peiling, har jeg bestemt meg for å reise hjem som planlagt på mandag. Jeg tror neppe at tre dager kan ha så stor betydning akkurat, selv om flere skremmer meg med at flyplassene kan stenge. Vi har pratet med Avinor og Gardermoen for å dobbeltsjekke at jeg kan bli til mandag, og jeg føler meg trygg etter samtalen. I verste tilfelle er det ikke i nærheten så mye kaos i Sverige som det er hjemme, så da får det bli plan B sammen med Rebecka & co. 

Så nå blir det å nyte de siste dagene her, før det blir hjemmekarantene i to uker så fort jeg et hjemme. Det klager jeg overhodet ikke over, da jeg skjønner alvoret og viktigheten i det tiltaket. ❤️ Jeg vil så klart ikke risikere noen som helst, selv om jeg er veldig sikker på at jeg ikke har noen smitte. Men som sagt, man vet aldri, og derfor synes jeg det tiltaket er super viktig og noe alle burde på sterkeste alvor.

Sender alle varme tanker til alle hjemme i hvert fall! Ta det rolig og pust! ❤️ Ting ordner seg!

68 kommentarer
    1. Ja er en forferdelig situasjon vi er i nå.. jobber som vikar i barnehager rundt i Oslo og nå er alt stengt og det og ikke vite va som skjer videre er helt grusomt😐

      1. Virkelig??! Var det alvorlig talt en nødvendig kommentar? Nei det var det ikke. Mennesker som skal ytre seg om andres utseende negativt kan ta seg en svær gigantisk bolle. Det er patetisk, ettersom man sårer mennesker. Skjerp deg!

      2. Hvordan menneske er du? Hvor i all verden kom hodet hennes fra? Hva er det dere fokuserer på?
        Sverger.. Ikke ha så dårlig selvtillit vennen. Den som syns dårlig om seg selv vil trykke ned andre. Så smil. Du er fin uansett hva. Og det er sikkert mange som elsker deg. Ikke trykk ned andre!

    2. Bare du er forberedt på å sitte 14 dager i karantene! Men det må du uansett om du hadde reist hjem nå. Er absolutt en helt merkelig og ekkel situasjon som foregår nå i verden!

    3. Jeg og sier hode ditt er for stort for kroppen din, men bare i den forstand at du er et så oppegående og reflektert menneske med en stor stemme. Du viser alltid at du har beina godt plantet på jorden! Du er norges fineste forbilde.

    4. Hører på TV2 nyhetene at alle som kommer hjem fra utlandet utenfor Norden må i hjemmekarantene i to uker. Det betyr en ekstra ferie på sofan for dere jenter😳

    5. Masse lykke til på hjem reisen 🙂 <3 Også håper jeg at folk har tatt til vett når butikken får fylt opp hyllene igjen å lar oss som ikke fikk handlet pga deres egosime få handle i fred 🙂

    6. Please bekreft at du skjønner at du må holde karantenen når du kommer hjem! 2 uker uten å forlate leiligheten din.

    7. I Sverige kan det bli enda mer kaos enn i Norge fordi der venter de med å stenge ned skoler og barnehager. Ergo, enormt mye mer smitterisiko, det er enkel matematikk. BTW, det er ikke Avinor som bestemmer når fly nektes fra ulike destinasjoner. Det er Norges myndigheter som tar den type avgjørelser, og jeg håper helt ærlig at de gjør det snart for å ta kontroll i en periode. Det er faktisk mange land som har stengt fly og innreise fra mange ulike land nå.
      Håper at du kommer deg problemfritt hjem. Ta vare på deg selv.

    8. Kjære, kjære deg! Du syns det er «uforsvarlig» og «hårreisende» at folk hamstrer mat? Du skjønner vel at bare fordi du er 100% frisk og bare fordi du har et sterkt immunforsvar så vil det da ikke si at alle andre har det. Mennesker er redde (noe som er en selvfølge) og ønsker å være minst mulig ute blant mennesker- det er grunnen til at de hamstrer, ingen gjør det av glede. Jeg er veldig sikker på at de også hadde likt å ikke være i risikogruppen, men sånn er det. Du som er et kjent fjes burde da forstå det! Hvis din mor er i risikogruppen så er jeg veldig sikker på at hun ønsker å være minst mulig i kontakt med mennesker. Det er en grunn til at så mange blir satt i karantene og at så mye stenges! Ta ting på alvor!

      1. Hamstring er ikke annet enn ren egoisme!! Det er ikke alle som kommer seg til butikken like fort som de som faktisk har vært i butikken å tømt ALLE hyllene. Så da kommer de som endelig kommer seg til butikken og det er tomt for det de trenger som bleier, toalettpapir og de viktige tingene man trenger, nettopp fordi flere idiot er tar alt som er i hyllene. Det er lov å tenke på andre enn seg selv rundt dette….

      2. Hamstring er ikke annet enn ren egoisme!! Det er ikke alle som kommer seg til butikken like fort som de som faktisk har vært i butikken å tømt ALLE hyllene. Så da kommer de som endelig kommer seg til butikken og det er tomt for det de trenger som bleier, toalettpapir og de viktige tingene man trenger, nettopp fordi flere idiot er tar alt som er i hyllene. Det er lov å tenke på andre enn seg selv rundt dette….

      3. Mabel- hva med å ta hensyn til andre? Hamstrer mat slik at det ikke er noe igjen til andre. Det er vanvittig egoistisk og grådig. Isabel har rett.

        1. Dom har gått ut i tidningen att det finns gott om mat till alla – Att man inte behöver hamstra. Då finns det alltså även mat till dom som inte kommer sig ut lika fort, turen då är att dom slipper långa köer och trängsel på butiken för att många redan handlat.
          Slappna av.

      4. Herregud, ta deg en bolle.. Nå kan syke folk få mat fraktet til døra om det står så galt til. De MÅ ikke hamstre fordi de ligger med influensa, har fått påvist corona eller andre ting. Butikkene kjører mat hjem, setter utenfor døra og får betalt via vipps, faktura og andre løsninger.. Så, ingen grunn til å hamstre..

      5. Mabel, Slapp av a. Hamstre er egoistisk, om du er i risikosonen eller ei. Bestill mat på Kolonial.no eller andre matleverandører. Matleveransen vil opprettholdes som før, men det er akkurat sånne som deg (som har denne innstillingen) som gjør at noen må tørke seg i ræva med avispapir. Egoistisk!

    9. Nå må du uansett sitte i karantene i 14 dager pga du har vært på reise, altså du kan ikke gå i butikken engang. Synes du burde komme deg kjapt hjem, men selvfølgelig skal du nok kunne komme deg hjem mandag hvis det er planen for deg. og ta hensyn til de i samfunnet som ikke tåler dette viruset, som alle i denne verden burde gjort fra start

      1. Jo hun kan gå i butikken.. Det er forskjell på KARANTENE og ISOLASJON. Hun må være minst mulig ute, og holde minst 1m avstand til andre.

        1. Det er folk med dine oppfatninger av restriksjonene som vi alle er pålagt, som er farlige! Karantene gir ikke lov til å være ute . Hverken i butikk eller annet! 1 meter avstand gjelder ALLE mennesker i Norge i dag. Karantene betyr: være INNE i huset uten besøk .

    10. Hadde jeg vært deg så hadde jeg blitt der i en lengre periode. Du har snakket om å bo noen måneder i Dubai og jobbe derfra så hvorfor ikke starte med å teste det ut i Sri-Lanka? Det er bare kaos her uansett 🙂 nyt at du er din egen sjef og bare kos deg videre langt vekk fra corona!

    11. Jeg tror du er tryggere der du er nå. De sier det kun er 800 smitta, MEN det er STOOOORE mørketall og de har knapt tester nok til å teste folk her i Norge OG smitten er allerede totalt ute av kontroll her… folk vil dø… det vil bli som i Italia om folk ikke passer på nå. Det er ikke trygt her nå… jeg er lei for at jeg ikke fikk overtalt familien min med meg langt vekk, men desverre var ikke det mulig…… så nyt livet der du er du. Kanskje ta å få de du er glad i til å reise der du er nå før det blir ulovlig å forlate Norge…? Det hadde jeg gjort om jeg hadde hatt råd.

    12. Du er klar over at når du kommer tilbake til Norge, om du kommer hjem, så må du i to ukers karantene. Det kom nye restriksjoner i dag som gjør at uansett hvilket land så lenge det er utenfor Norden må du i karantene.

    13. Lure på om folk læs innleggan med bare et øye åpent? Altså ho skreiv jo klart og tydelig “før det blir hjemmekarantene i to uker så fort jeg er hjemme”. Og ALLIKAVELL så kommentere folk om ho skjønne/veit at ho må være heime i to uke når ho kommer heim? Hallais, kor e høue dokker😂😂 bruk nu øyan dokker har fått tildelt, plis.

    14. «Avinor og venne som har peiling» – hvem er disse vennene som har peiling? De som styrer Norge har jo ikke peiling engang…. Ingen har det nå

        1. Sett di folka som skriver sånt til deg på plass, for d er jo ik akk så veldig snillt!!:)
          Elsker deg, Isabell❤️Fortsett som du gjer, du er et NYDELIG menneske💞

        1. Haha morsom du ? Leste du bloggen i det hele tatt eller ikke ? Se hva hun skriver. Ut i fra hva jeg leste ser det ut som hun ikke gir faen

      1. Problemet med karantene er at du må ikke sitte hjem, du kan gå ut, men du skal ikke oppsøke folk å ha 4 meters avstand. Viktig at du kjøper kondomer så du ikke formerer deg!

        Tenk, tenk, tal

        1. Herregud, hva eg galt med dere??! Blir så forbanna irritert på sånne folk som dere. Hva med å gi faen og heller passe på deres egne saker å slutte å komme med antydninger om en person dere faen ikke kjenner??? Om isabel er fullt klar over, og sier at hun skal i hjemmekarantene så trenger vell ikke dere å komme med andre påstander og antydninger :))))) Pass på dere selv og tenk dere om neste gang før dere skriver noe

    15. Hei Isabel! Det ser helt nydelig ut i Sri Lanka – nyyyt det. Jeg er glad du oppdaterer mye i disse dager, det er litt kjedelig å sitte hjemme heh. Det hadde vært skikkelig gøy om du hadde vist til en innkjøpsvideo fra ting du har kjøpt til karantene-tiden din.

      Typ ansiktsmaske, godis, mat, lys osv. Samt. eventuelle film/serietips.

      God tur hjem!

    16. Om du går inn å leser vg så ser du værtfall at ALLE som kommer hjem fra ferie skal i karantane i 2 uker UANSETT hva. Verken om du har symptom el ikke. Ville bare si ifra kos deg på ferie😃👌🏼
      Disse nye tiltakene ble iverksatt igår.

    17. Håper du vet at du må sitte i hjemmekarantene når du kommer hjem til Norge. Synes det er uforsvarlig å reise utenlands uansett, da det var anbefalt og ikke reise. Du skal i fly og du skal på flyplasser. Å man må vise solidaritet med de som dette viruset er farlig for. Vi må alle ta hensyn for å begrense smittefaren. Vise mangfold og solidaritet. Det er trykket på den røde knappen
      Å det har ikke vært gjort siden krigens dager. Så dette er alvorlig . Takk

      1. Kanskje det er lurt å lese et innlegg før man velger og kommentere på det. Isabel har forklart i ett av innleggene hennes at hun selvfølgelig vet at det blir karantene på henne i to uker. Det er så kleint og rett og slett uhøflig at folk skal plukke på henne for diverse ting, anta ting og snakke til henne som om hun ikke er et voksent menneske. Pass på deg selv, og vask hendene dine.

      2. HALO?! Har du lest innlegget hennes i det hele tatt? Hun skrev jo selv at hun er forberedt på å sitte i hjemme karantene. Hun er flink!

      3. les innlegget hennes engang til
        hun skriver svart på hvitt at hun skal rett hjem i hjemmekarantene i to uker når hun kommer hjem

      4. Nå var det bare Italia å Kina som de frarådte å reise til på tidspunktet Isabell reiste til Sri Lanka, har og en veninne som reiste til Polen før de kom med råd om å ikke reise, og som jeg har lest tidligere så er ikke Sri Lanka det landet med mest smittede.

        Om det blir smitte, er det mest sannsynlig fra flyplassen der alle har komt hjem fra skiferie og Nord Italia.

    18. Hei, nå har tv2 lagt ut at de stenger et flyselskap til å fly til Norge. Og man regner med at flere flyselskap henger seg på. Jeg ville anbefalt deg å dra hjem nå! Man kan ikke snakke med Avinor og de kan bekrefte at du kommer deg hjem på mandag. Det er det ingen garanti for.
      Håper du kommer deg trygt hjem!

    19. Leser på nettet nå at flere flyselskap vil kutte ut å fly til Norge. Om jeg var i utlandet, og ønsket meg hjem, så ville jeg booket fly asap. Ting skjer raskt nå, dag for dag, time for time. Mener å huske at en politiker/leder uttalte nylig noe om det å komme seg hjem, om det var en aktuell problemstilling.
      Håper det beste for deg.

    20. I flere land er antallet med smittede lavere fordi de ikke tester nok folk, i enkelte land så koster det penger å bli testet.. så du skal ikke se bort ifra at smitten er større hvor du er sånn sett. I USA mener de smitten er nådd langt over 100 000 personer.. i en stat. Men pga av at ikke nok folk testes så får de faktisk ikke kartlagt den faktiske smitten. Ser for meg det er slikt i mange land i verden så tror ikke du skal la deg skremme av tallene her i Norge.

    21. Kanskje litt naivt å tro at kjent smittetall og antall smittede er det samme 😱
      Norske statsborgere på reise anbefales å komme hjem så fort som mulig da flytrafikken i Europa kan stenges for en periode.Men ,det er klart at sol og varme er bedre enn karantene i Norge.Spørsmålet er jo hvor lenge man kan være borte,for det kan jo ufrivillig bli lenge og ikke sikkert forsikringer dekker dette.

    22. Du visste selv at coronautbrudde var alvorlig før du reiste. De ambefaler folk å ikke reise utenlands. Kanskje det ikke er stor smittearena akkurat dær du er, men du skal møte mange mennesker og du skal igjennom flere flyplasser. Smittefaren er mye større en du tror. Som influenser skulle du ha vært et forbilde å holdt deg hjemme som folk flest. Så er du med på å beskytte isteden for å risikere.

    23. Håper turen din hjem går bra. Utrolig bra at du skal i karantene når du kommer hjem. Blir sikkert hardt å ikke få møte familie eller venner på 2 uker.

    24. Hvordan har du tenkt til å komme deg fra flyplassen og hjem? Mtp at du skal til en flyplass hvor mange kan være smittet, både der du dra fra og Gardermoen. Om du drar til Sverige er samme greia. Hvordan skal du komme deg fra Sverige til oslo? Uten å risikere å smitte noen?

    25. Et velmenende råd, prøv å kom deg hjem. Situasjonen forandrer seg time fra time, så ingen vet hvordan situasjonen er på mandag…

    26. Nå må dere roe ned ganske kraftig. Isabel er et voksent menneske som tar kloke valg for seg selv og alle rundt seg.
      De som kommer fra ferie symptomfrie må i karantene i 14 dager, MEN de er ikke tvunget til å låse seg inne 24/7 Uten å få bevege seg ute.
      De får lov til å gå tur med hunden, kjøre bil, gå tur (alene) osv. MEN de må holde to meter avstand fra andre, ikke være i områder med mange mennesker, Ikke dra på hytta, ikke dra på besøk til andre osv. Mulig de ikke får handle mat. De må da bestille mat eller få dette gjort av venner. Dette står klart og tydelig på alle informasjonssider. Fant info flere steder som er nylig oppdatert i dag ved et enkelt søk.
      JEG har vært dritdårlig i 9 dager, og holder både meg selv og min 5 åring inne 24/7. Vi har ordentlig karantene. Vi har folk som handler for oss, legger maten utenfor og som tar i mot søppelposene våre i gangen.

    27. Jeg vil bare legge til at jeg syns det er ekstremt unødvendig å være ugreie med hverandre.
      Om du har en ugrei mening, okei fint hold den for deg selv, eller finn noe annet fornuftig å gjøre.
      Helt seriøst, voks opp.
      Hilsen forbanna 17 åring

    28. Jeg liker hvordan folk bare gjentar seg hele tiden med «du vet du må sitte i karantene i 14 dager»😂 folkens! Jeg tror hun vet at hun må sitte i karantene, ahhah! Den dama er ikke dum. Hadde jeg vært deg ville jeg blitt i Sri Lanka, butikkhyllene er tomme og det er fullt kaos her! Kaldt er det også.. Haha, uff😂

    29. Viker ikke som at folk får med seg at det er forskjell på hjemmekarantene og hjemmeisolasjon. Hjemmekarantene betyr at du ikke kan dra på jobb/skole/barnehage ol, ikke ta offentlig transport, ikke delta på arrangementer, ikke oppholde seg steder hvor det er mye mennesker, begrense turene ut av leiligheten til kun det mest nødvendige, ikke besøke venner&familie, holde god avstand til andre mennesker hvis du feks er i butikken, bruke selvbetjente kasser og ta alle mulige forhåndsregler. Så de som sitter i hjemmekarantene har lov å dra i butikken! Så slutt å hate på de som gjør det. Problemet ligger på de som hamstrer så de i hjemmekarantene må dra i flere butikker for å få tak i det de trenger og må oppholde seg unødvendig mye utenfor sin egen leilighet.

    30. Heei, Isabel, hvordan har du det? Håper du koser deg masse der oppe❤️Jeg bare lurte på om du har rabattkode hos Nelly?🌝

    31. Du er veldig fin uten sminke, da ser du mer ut som du er 25-27 år og ikke 35 som du oftest gjør med sminke 😊

    32. Synes for øvrig det er liiite interessant å se hvilken oufit du har på deg…Skjer andre ting i verden nå!
      Tror du dessverre sett på som useriøst og urørt ut, ikke stygt ment..heller en anbefaling

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg