Q&A OM VALPEN MIN!

Hvordan skal du reise så mye som du gjør, når du har skaffet deg hund?

– Vel, for meg er det veldig selvsagt at jeg åpenbart ikke kommer til å reise som før? Har jeg nå valgt å få meg hund, kommer jeg så klart ikke til å reise ofte. Spesielt ikke nå som han er valp. Men nå har det seg ikke heller slik at hundeeiere aldri kan ta seg en ferie. Hunden min er like mye med familien min som det den er med meg, og han er veldig glad i dem og trygg på dem. Har det seg sånn at jeg i fremtiden må reise på grunn av for eksempel jobb, er det ingen problem at Jasmine eller mamma flytter inn hos han her hjemme hos meg imens jeg er borte i et par dager. Jeg er heldig sånn sett som har familie som bor 10 minutters gange fra meg, og som elsker lille G like mye som jeg gjør.

Er valpekjøpet et spontant kjøp?

– Absolutt ikke. Jeg har snakket om å skaffe meg hund i fire år, men avventet til livet mitt ble roligere og mer stabilt før jeg valgte å ta steget. Livet mitt er veldig annerledes i dag kontra hvordan det var tidligere, og jeg trives utrolig mye med en mer stabil hverdag. Jeg liker meg her hjemme i leiligheten min, og jeg føler jeg har funnet roen på ordentlig. Corona har gjort meg bra på visse felt – det skal sies.

Det er ensomt å bo alene, og jeg merker at det er lite liv her hjemme hos meg. Det har liksom manglet en liten firbent elskling som jeg kan gi masse kjærlighet, all min tid og omsorg til. Åh, dette er som sagt det absolutt beste jeg har gjort! 💕💕💕

Er dette din første hund?

– Det er den første hunden som bare er min, ja. Da jeg flyttet i fosterhjem hadde fosterfamilien min en familiehund som jeg levde med i 5 år. Jeg er godt vandt med det å ha hund, selv om det så klart var annerledes da det var en familiehund som alle hadde ansvar for, kontra det å ha alt ansvar selv.

Hva synes du om at du får kritikk fordi at dere influencere har en tendens til å ikke kunne ta vare på hunden sin?

– Du, dette er faktisk noe som provoserer meg kraftig. Da jeg postet nyheten på Instagram om at jeg hadde blitt hundeeier, måtte jeg slette x antall kommentarer som gikk på at jeg kom til å bli en elendig eier, “stakkars hund”, at vi influencere ikke duger til å ta vare på hundene våres, samt kommentarer hvor jeg ble sammenlignet med en annen blogger/influencer som har plassert bort hundene sine til familien sin. 

Det jeg vil si er at det gir lite mening å dømme hvordan JEG vil bli som hundeier, basert på hva et helt annet mennesket har endt opp med å gjøre med egne kjæledyr? Hva i alle dager har det med meg og mine evner til å bli en god hundeeier å gjøre? Det gir oppriktig null mening for meg?

Jeg hadde ALDRI skaffet meg en hund dersom jeg ikke visste at jeg var i stand til å gi den det absolutt beste hjemmet med all omsorg, trygghet og kjærlighet i hele verden. Det er dessuten grunnen til hvorfor jeg ikke har skaffet meg en tidligere, til tross for at lysten har vært enorm. Jeg venta til nå, for nå lever jeg et mye mer stabilt og rolig liv, hvor jeg dessuten er villig til å leve livet mitt etter hva som er best for hunden min. Enkelt og greit!

Er hunden din, eller din og familien sin?

– Den er min, men litt familien min sin også….. (jeg må si det, hvis ikke blir de sinna haha!!). Neida, han er helt min, men familien min døøøør jo for han og er stadig på besøk for å kose med han (jeg eksisterer ikke lenger, sånn btw…). <3 Han har mange mennesker rundt seg som elsker han! Han er med andre ord mye rundt familien min også, som han er god og trygg på. Det er viktig for meg, ettersom at jeg selv henger med de såpass mye som det jeg gjør. <3

Hva er mest stress ved det å ha skaffet seg en valp?

– Hmmm! Det er jo uten tvil som å få seg en baby (nesten, i hvert fall hehe), så det er jo mye arbeid i starten. Det som er mest “stress” er vel at han skal trenes opp til å bli stueren, bli trygg på å sove alene, avvenne biting og bjeffing (sistnevnte er det lite av da, heldigvis!) og oppdra han til å bli en lydig liten elskling. Han er jo en liten valp enda, så han klør mye i tennene som gjør at han biter på absolutt alt for eksempel. Det er litt slitsomt, men det gir seg jo heldigvis etterhvert. Det er jo ikke rart heller med tanke på at han skal miste melketennene sine og nye tenner vokser ut. Vi skal også på valpekurs, slik at jeg blir helt trygg på at jeg gjør alt riktig! 💕

Hvilken rase er den?

– Han er en Pomeranian. <3

Hvor mange uker er han?

– 12 uker!

💕💕💕💕

43 kommentarer
    1. Hva er årsaken til at du valgte rasen Pomeranian? Hvordan gemytt og lynne har den osv?😁 Alltid spennende å høre grunnen til valg av rase! Haha jeg er kanskje sær men, man ser ofte eier og hund er like liksom

      1. Hei Silje! Bestevenninnen min har en pomeranian, og etter at jeg ble kjent med henne for noen år siden og tilbrakte en del tid med hennes lille elskling, ble jeg heeeelt forelsket! Da var det ingen tvil om hvilken rase jeg selv ville ha også. Jeg synes de er så intelligente, ekstreeemt skjønne og generelt bare en fantastisk fin rase med store personligheter. <3

    2. Isabeeeel 😭😭 Jeg elsker deg men syntes dette med valpen din var litt dumt 🥺 Slik jeg har forstått det nå så har du valgt å kjøpe hunden din av noen som «breeder», som med vilje føder hunder og selger dem til noen. Det dumme med dette er at det allerede finnes massevis av hunder som trenger hjem, værsåsnill korrekt meg om jeg tar feil her, men jeg skulle ønske du hadde adoptert noen som allerede var på jorda og trenger en eier isteden for å betale for breeding )): Uansett er valpen din nydelig ❤️ Gratulerer maaaasse med å få en ny bestevenn 💘💘

      1. Ved å adoptere en som allerede er her risikerer man å få en hund med masse adferdsproblemer 🙈 jeg har selv to hunder, en fra Spania og en som var 5 mnd da jeg fikk den, og begge disse har hver sine problemer som kunne vært unngått om jeg fikk de som valper. Så Isabel har gjort en veldig fornuftig avgjørelse ved å velge valp og i hvert fall med tanke på at det er første gangen som hundeeier!

      2. Helt riktig !! Utrolig hodeløst og egoistiskt å kjøpe et dyr når det samtidig er tusenvis av dyr som blir drept hvert år fordi folk går lei av dyrene. Dyr er ikke en salgs vare men et liv som skal beskyttes. Så adopter dyr, ikke betal folk for å avle dyr. Grusomt egoistiskt.

      3. Heeelt normalt og drive me oppdrætt så detta e ikje nåkka galt i ♥️ Bedre og kjøp hos nån som e særriøs !

      4. Det beste er å kjøpe valp fra oppdretter fordi uregistrerte valper kan komme fra uetiske steder hvor det ikke følges regler og lover om antall kull en tispe får ha og andre viktige ting. Og da kan det bli tatt skadelig mange kull på tisper.
        Har og sett at valper uten stamtavle og ofte koster like mye som de med,.!
        Det er SYKT! 30.000kr for pomeranian uten stamtavle!

      5. Hei, tror du tenker på valpefabrikker ..?opdrettere er ulike og heldigvis har vi mange gode oppdrettere i Norge som vet hva de driver med. Dette tar en enorm tid og penger å drive med så tror ikke de tjener så mye på det. Mange oppdrettere gjør dette for å sikkre at respektive rase blir videreført på en sunn måte kontra de som driver oppdrett for penger. Disse bør stoppes, der mangler hensyn til tispe, mangler kontroller hos vet for tispe og valper. De bruker ikke penger på vaksiner før valpene blir sendt videre , ofte mangler dressur , individuell oppfølging etter valpene er født osv.
        Jeg er ikke oppdretter og taler ikke min sak, men tror vi må undersøke før vi anklager eller antar at dette er uetisk 🙂 Når man får en valp er det også slik at man kan være tryggere på hvor de kommer fra og har med seg i “bagasjen”. Min omplasserings hund kom med mye bagasje og jobben har vært mye større en jeg fikk vite da jeg fikk han, det er ikke for alle og vanskelig å snu når hunden allerede er preget.

    3. Så nydelig liten en <3 han har nokk fått det beste hjemmet hos deg. 🙂 Så ikke hør på di negative tingene som blir skrevet. Hva heter han egentlig? 😀 masse lykke til videre med valpekurs osv <3 dette fikser dere!

    4. Hvorfor kaller du han lille G, og hvorfor heller ikke bare si hva han heter? Skjønner ikke hva som skal være så hemmelig ved navn på en hund liksom🤷🏼‍♀️🤔

    5. Når skal du egt si navnet lurer jeg på🤔 veldig mange som lurer på det, trenger ikke å være så hemmelig det vel😂

    6. Gratulerer med valp, for en søting! Nyt valpetiden, den kan være frustrerende men plutselig er de voksen også savner man det igjen, litt som du sier med babyer ❤️ Jeg er utdannet dyrepleier og jobber på dyreklinikk, tenkte bare å gi noen velmente tips. Mye av dette har du sikkert helt kontroll på, men jeg er en sånn irriterende person som bombarderer nye hundeeiere med info.. 🙈

      – Husk at valpen skal ha vaksine ved 8, 12 og 16 uker, deretter hvert år. Den første vaksinen har helt sikkert oppdretter ordnet med.

      – Små raser (som din) kan ofte få problemer med at melketennene ikke faller ut naturlig, og de får dobbelt tannsett med både melketenner og permanente tenner. Om de ikke har falt ut ved 6 måneders alder bør de trekkes, ellers det kan skape tannproblemer senere og gi smerter. Anbefaler også 2 tannsjekker i året hos veterinær, da små hunder oftere får tannproblemer med åra.

      – Små hunderaser får dessverre ofte noe som heter patellaluksasjon, det betyr at kneskålen(e) popper inn og ut av ledd, som er smertefullt. Det finnes forskjellige grader av dette, noen lever fint med det og noen må operere. Be gjerne veterinæren om å ta en «patella-sjekk» når hunden er over et år.

      – Begynn med sosialisering både med mennesker og andre hunder så tidlig som mulig. Det samme gjelder miljøtrening. Disse små rasene er store hunder i en liten kropp, og det kan man merke etterhvert om de ikke blir trent 😅 Anbefaler å ta et valpekurs eller flere, det er utrolig gøy og givende for både hund og eier! Man knytter et helt spesielt bånd når eier og hund mestrer ting sammen.

      – Husk at du alltid er velkommen til å snakke med både veterinærer eller dyrepleiere, uansett hvor «teit» du føler noen spørsmål kan være. Det er alltid bedre å ringe en gang for mye enn for lite, det er jo faktisk jobben vår å hjelpe både dyr og eierne deres ☺️ Har du spørsmål kan du selvsagt spørre meg også, tips og råd er alltid gratis!

      Dette ble veldig langt, men til slutt vil jeg bare si at ingen kan dømme deg som hundeeier. Jeg har en følelse av at hunden din kommer til å få det kjempebra, du er reflektert og har planlagt dette nøye. Du har faktisk ventet i flere år på at tiden skal bli riktig, og det er det faktisk veldig få som gjør. Jeg ser mange forskjellige dyreiere hver dag, og noen er selverklærte eksperter som samtidig lukker ørene når de får høre at dyret deres trenger f.eks behandling for en sykdom.

      Det virker som du har eit stort hjerte, og jeg tror din lille nye bebis kommer til å stortrives med deg som eier ❤️

      Hilsen en (litt for) engasjert dyrepleier

    7. Grattulerer med hund❤. Det er stygt å sammenligne deg med en influenser som har gitt bort bådee katter og hunder i fleng. Du er reflektert og ansvarsfull, og vet inderlig godt ansvaret du har fått. G er nydelig.

      1. Det er ulik størrelse på pomeranian. Noen er store, noen er små.
        Jeg har hatt to, begge registrert i nkk, men veldig forskjellig i størrelse.
        Hun jeg har nå er bitteliten og ti år. Men like fin🌸

    8. Gratulerer så mye! Han er helt nydelig. Likte fargene hans veldig godt

      Husker første tiden med min, små dammer av tiss over alt 🙊 Det er slitsomt når det står på, men når de først er stuerene så går det som en drøm

      Det jeg synes er litt stress er hvis jeg er syk eller har en dårlig dag, og så må man ut på tur. Sånn sett er det fint å ha familie i nærheten som kan stille opp

    9. Folk som jobber i nordsjøen har hund. Hvorfor skal ikke en influenser kunne ha det? Herregud. Isabel kan jo ta med seg hunden på jobb. Det kan ikke oljearbeidere. Tror du blir en kjempefin mamma til hunden din jeg, Isabel. ❤
      Jeg har selv hund og har hatt det de siste 8 årene. Jeg er dog fan av mer større raser. Vi har huskyer som krever endel – men de er fantastiske familiehunder for det. 😍 Kos deg masse i valpeperioden. De vokser til så alt for fort 😭

      1. Nættopp 🙂

        Å uansett kan en blogger ta mye mer vare på enn hund enn dæm som ikje e blogger, så det e nåkka og tænke på det også ♥️

    10. Haha, jeg så nå at det var den “vanlige” 71 Mario skulle være med på 😉 jeg tenkte på det, men syns bare det var litt rart siden han er “kjendis”.

    11. Bruk hodet litt da folkens, trenger ikke gjette mye før man skjønner at hunden heter Gucci😅 er Isabel vi snakker om her!

    12. Tenker at du kommer til å passe godt på voffsen😊. Hvor mange har ikke kjæledyr som er alene en hel arbeidsdag?(eller lenger). Ingen klager på dem🙂 så vi bør heller være glad for at en hund har fått et godt hjem! Ikke se ned på personer som ønsker eller savner selskapet av menneskets bestevenn, ( kjente eller ikke kjente) Når en kjøper fra en seriøs oppdretter får man en sunn hund, men gener langt tilbake kan alltids spille sin rolle🙂 ønsker deg og lille G alt godt ❣

    13. Tenker at du kommer til å passe godt på voffsen😊. Hvor mange har ikke kjæledyr som er alene en hel arbeidsdag?(eller lenger). Ingen klager på dem🙂 så vi bør heller være glad for at en hund har fått et godt hjem! Ikke se ned på personer som ønsker eller savner selskapet av menneskets bestevenn, ( kjente eller ikke kjente) Når en kjøper fra en seriøs oppdretter får man en sunn hund, men gener langt tilbake kan alltids spille sin rolle🙂 ønsker deg og lille G alt godt

    14. Et lite tips er å ikke leke med hunden inne, selvfølgelig kan han ha en leke eller to, men ikke oppfordre til leking og dra i lekene mens han har de i munn f.eks. Da kan du fort få en hund som er urolig og i hundre innendørs🙈 hold leking til utendørs! Jeg visste faktisk ikke dette selv før vår oppdretter sa det for noen uker siden! Kos deg masse med valpen, vi henta vår for 3 uker siden og det er helt fantastisk 😁

    15. Nå som du har blitt hunde-mamma selv: hva synes du om en viss influencer som gjentatte ganger kjøper hund og så setter den bort til foreldrene sine etter noen måneder? Jeg synes denne kjøp-og-kast mentaliteten er forkastelig og det er ufattelig trist at unge følgere lærer at man bare kan kjøpe seg et dyr og så kvitte seg med det når man ikke gidder mer. Håper at du kan ta opp dette, synes det er en viktig diskusjon å ta som dyreeier

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg