SVAR PÅ DET MEST STILTE SPØRSMÅLET

Spørsmål: tenker du noe på miljøet med tanke på hvor mye du reiser?

Ja, jeg begynner å tenke mer og mer på miljøet. Det er takket være dere, så takk for påvirkningen! Nå er det jo slik at jobben min består av veldig mye reising, så derfor prøver jeg å gjøre andre forskjeller i hverdagen som er bra for miljøet. Det er fremgang for meg, for tidligere har jeg (dessverre og trist nok) ikke tenkt så mye på miljøet. Det må jeg være ærlig nok å innrømme for dere, så det at dere får meg til å bli mer obs på det er virkelig bra! Jeg vet jo at det er kjempe viktig, og jeg synes det er helt fantastisk å se hvor mange unge som engasjerer seg. 

Ting jeg har endret på i hverdagen min:

1. Jeg har akkurat kjøpt meg månedskort på kollektiv transport igjen, og dermed kuttet veeeldig ned på bruk av taxi. Det er veldig bra for miljøet! Jeg har jo vært en versting på å ta taxi over alt, og jeg har innsett at det er helt tullete. Kollektiv transport her i Oslo er helt fantastisk, det lærte jeg meg jo da jeg begynte med kollektivt i sommer/høst i fjor. Dessverre falt jeg tilbake på taxi-kjøret når vinteren meldte sin ankomst igjen og det ble iskaldt, men nå er det stopp på det igjen!

2. Jeg har to kjøttfrie dager i uken! Det er egentlig litt problematisk for meg som ikke er glad i grønnsaker (lol, jeg vet), men litt må man ofre. Jeg har pleid å spise meksikansk tomatsuppe den ene dagen og ostesmørbrød den andre. Nå må jeg nesten finne meg noen nye retter, for jeg begynner å gå litt lei haha.

3. Jeg har blitt flinkere til å kildesortere OG begynt å kjøpe sugerør laget av papp istedenfor plast. 

Dette er de små endringene jeg har lagt inn i livet mitt per dags dato, og jeg vil jo så klart bidra med det jeg kan. Jeg kan ikke skryte på meg at jeg er verdens mest miljøbevisste person, men jeg tror på det at vi alle kan være med å gjøre en forskjell. <3

44 kommentarer
    1. Hmmmm, JOBBEN din består av mye reising?? Hvorfor sier du da, enda en ferie bestilt, nå fortjente jeg ferie, det er deilig med ferie, endelig ferie osv osv. Bare lurer. For fyll, fest og shopping er vel neppe jobb? Eller har jeg misforstått? :/

      1. Å skape bra content til hennes sosiale medier kan vel også anses som en del av jobben hennes 🙂 Bra bilder er en stor del av grunnen til at mange følger henne, og det er nok for mange mer visuelt spennende å følge med på reiser enn bilder fra kun oslo.

        1. Nei. Det er en vanlig misoppfatning! Husk – Supply and Demand… Jo mindre flere mennesker flyr, jo færre flyvninger vil bli satt opp på sikt.

        2. Herregud for en tanketom kommentar. Flyet hadde gått uansett, men sannsynligvis ikke med en ledig plass. Jo flere som flyr, dess flere fly må fly, og dess mere forurensning.

    2. Leste nettopp at klær og shopping er verre enn flyreiser, så du burde kanskje vurdere å kutte ned ditt forbruk på den fronten!:-)

    3. En ting er jo at jobben din består av mye reising, men du sier det jo selv at med en gang du kommer hjem fra en FERIE så bare må du booke nye..? Forskjell på jobb og ferie. Men det er jo bra at du tar til andre miljøtiltak.

    4. Synes det er kjempebra at du er bevisst på det👍🏼 Selvom det såklart er miljøfiendtlig å reise, er små ting bedre enn ingen ting! Når det komemr til kjøttfrie middager går det an å finne veldig mye vegetar som er «etterlikninger» av kjøtt! Sjekk ut eks vgtr-merket, skal være mye bra

    5. Reiser mye i jobben? Som på ferie? Vær så snill da i det minste la vær å skrive om miljøvennligheten. Det med sugerør og kjøttfridager gjør ikke opp for de lange såkalte jobbreisene…

    6. Det er ikke så forurense å ta taxi. Har jo kommet el biler og de nye bilene forurenser ikke så mye som de gamle. For å tenke på miljø så må dere og tenke at man ikke Jan dusje mindre, kjøpe mindre klær, for å lage klær forurense utrolig masse. Det tenker ikke folk på. Hvis man skal tenke på miljøet så må man endre livsstil helt. Det spørs ungdommen i dag klare da. For de er jo ikke vant å leve uten de godene man har i dag. Bare skosåler er laget av olje

    7. Alle kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre litt! Så det er absolutt bra at du er blitt mer bevisst på de tingene man kan gjøre i hverdagen sin😁

    8. Du kan lage taco og bytte ut kjøddeig med kidneybønner som du tar tacokrydder på.strk bønnene panne akk som kjøttet 😁

    9. Dette er vell ikke det mest stilte spørsmåle! Det vi alle sitter å lurer mest på er hva det er mellom JOSS OG DEG????

    10. Syns det er kjempe fint at du har to kjøttfrie dager i uken:) Positivt for miljøet og positivt for dyrene. Håper du har sluttet å handle kjøtt i Sverige også;) Uansett syns jeg det er bra at du gjør noe!:)

    11. Slapp av, jenta gjør så godt hun kan! Tenk over deres egne handlinger og sørg for at dere først og fremst gjør alt DERE kan for miljøet før dere hakker ned på andre. Det er alltid små skritt i starten, og Isabel har begynt å ta bedre valg for miljøet. Regner vel med at 90% av dere hadde reist like mye som det hun gjør hvis dere var i hennes posisjon, så ingen grunn til å være dobbelt moralsk 🙂

    12. Hun blogger fra reisene, altså er det jobb… At hun kaller det “ferie” blir det samme som at Magnus Devold har kalt en tv-serie “Slep meg på ferie”, selvom han selvsagt også er på betalt arbeid når han har et kamerateam på slep.

    13. Fint at du gjør noe, men det er faktisk flyreisene du burde kutte ned på. Flyreiser forurenser helt ekstremt mye; en flytur fra Oslo-Bankok slipper ut like mye CO2 som 13300 km med bil eller 72300 km tog; altså nesten to runder rundt kloden… En flytur til bare London på under to timer forurenser like mye som et halvt år bilkjøring… altså det er ganske sykt. Så hvis du vil gjøre noe for klimaet: reis sjeldnere, og når du først reiser, bli der lengre.

    14. Middagstips til kjøttfrie dager:
      – omelett med ost og grønnsaker du liker
      – grove vafler

      Enda en enkel ting du kan gjøre for miljøet: kjøpe handlenett i stoff istedenfor å ta ny plastpose for hver gang du handler 🙂

    15. Hei Isabel!
      Synes det er så flott at du (selvom du reiser mye) tar tak i dette som faktisk er et globalt problem! Det står det respekt av. Det å kutte ned på kjøtt er noe av det beste vi kan gjøre, for om folk tror du reiser mye så skulle de bare visst hvor mange runder med fly kjøttet og fisken/skalldyrene har reist før det havner på tallerkenen. Der er folk på flukt på grunn av at vi nytter oss av våre vestlige goder, og jeg er så glad du tar dette på alvor!
      Dog, tar du fly en gang til for eksempel Thailand gir det nesten en og en halv så mye klimagassutslipp som en personbil i løpet av et år.
      I tillegg: du kjøper veldig mye tøy i løpet av et år, og det meste på nettet (eller på reise for så vidt) og dette gjerne billigproduserte merker som er både miljøskadelige og som ikke har signer avtale om sikkerheten til sine tekstilarbeidere.. Vi må alle gjøre vårt, og det må skje nå. Skjønner det er kjipt, men realiteten er slik og da må alle være med å dra lasset – også influensere..

    16. Synes det er bra at du har tatt grep og begynt å tenke på forbruket ditt og ting du kan gjøre for å hjelpe miljøet MEEEEN mengden klær du handler er heelt latterlig og noe av det verste du kan gjøre for miljøet!!! Jeg kan forstå deg så sykt godt at du vil handle inn nye klær og vil ha ting å variere med og bruke, Men tenk gjennom. Hvor myw av det du handler kunne du faktisk klart deg uten?? Regner med at det er ganske mye? Og det er såå mange bloggere og influencere som reiser masse, ergo synes jeg ikke man kan dømme deg på mengden du flyr og reiser, men alle klærne du kjøper. Det er helt ekstremt og kan ærlig si jeg at jeg ikke følger noen andre som handler så mye!! Plz bare prøv å tenk litt på det fremover:)

    17. Så bra at du har kuttet ned på noe, husk at klesindustrien også er en meget stor faktor til global oppvarming. Et tips hadde vært å i større grad tenke over hvilke klær du kjøper. Trenger jeg virkelig dette? Er et spørsmål å stille seg selv. Evt kan man kjøpe brukt. På tise, finn og mange kule butikker i oslo selger de mye vintage. Alt fra dyre vesker til levis bukser og bare en vanlig topp. Stor klem og husk at vi bare har en klode.

    18. Jeg ønsker ikke å rette en moralsk pekefinger, men vil gjerne utfordre deg til å blir mer bevisst på hvilken rolle klesindustrien spiller mtp miljø, for ikke å snakke om at det er mennesker i de fattigste delene av verden som betaler prisen for overforbruket av klær vi har i vesten. Klesindustrien er den som forurenser mest etter olje og gass, altså mer enn transport og kjøttindustrien. Det er kjempe bra at du gjør tiltak i hverdagen din som er miljøvennlig, men når det kommer til klesindustrien og forbruk av klær er dette et område hvor påvirkere har en viktig stemme og vil kunne utrette en stor forskjell både hos seg selv og andre. Anbefaler deg å se Stacey Dooleys dokumentar «Sannheten om klesindustrien» på NRK og «The true cost» på Netflix. Det er brutalt, men enormt viktig at vi i vesten blir vårt ansvar bevisst.

    19. Haha lol. Flyreiser er noe av det desidert mest miljøfiendtlige man kan gjøre, i tillegg gjør det faktum at mange av flyreisene dine bare er ferie, ikke saken noe bedre. Og bare så du er klar over det: pappsugerør er verre for miljøet enn de i plast, mye mer ressurskrevende og klimagassutslippene er mye høyere ved produksjonen

      1. Når plastsugerørene veldig ofte havner i naturen og havet er det veldig farlig for dyrene og alt livet i havet kontra papp som løses opp i kontakt med vann. Man må jo se utfallet det har videre også

    20. Synes du er flink som er mer bevisst, jeg. Det du skriver viser jo forbedring! <3
      Jeg har ingen faste vegetardager i uka, men minst 3 blir det! Spiser kun ut i fra det jeg har hjemme. Finnes så utrolig mange gode gryter/supper! Veggisfavoritter hos meg er indisk gryte med kikerter, tomatsuppe med egg og hvitløksbrød, blomkålsuppe, pizza med det jeg finner som ost, pesto og tomat, vegetarburger, omelett, pannekaker.. Klem ❤️

    21. Omg så dramatiske og kontroll freake dokker e! La nu jenta fly som ho vil. Altså det flyet hun tar tar jo noen andre og? Så det e jo ikke sånn at ho flyr med privat fly? Og eller bestiller med privat fly? Og bare fordi isabell endelig slutter å fly for å ikke irriter sine følgere blir ikke det plutselig endring på miljøet? Ho ALENE e jo ikke grunnen til at det blir global oppvarming. Så ro dokker ned wtf😂 la jenta lev!

    22. Syns du er flink jeg, du kaster ikke klærne dine du selger dem videre så andre kan få nytte av dem, og det er jo gjenbruk og det er miljø vennlig, syns dem som skriver negative ting kan holde munnen sin, et sted må man jo starte og det er de små endringene som gjelder 🙂

    23. Du selv som velge å reise ofte
      Blogging kan du fint gjøre hjemme
      Du klare vel å droppe å reise flere ganger i uka for miljøet ?
      Du feste og shoppe jo bare på ferier så du gjøre ingenting fornuftigt på dei reisene dine
      Så ikke kom med at du begynne å bli mer miljøvennlig for det gjøre du ikke
      Du er trangsynt idiot som tror det du gjlre er bra nok

    24. En ting du kan begynne med er å ikke kjøpe så forbanne mye nye klær! Selg også klar du ikke bruker og prøv å kjøpe mer brukt. Tise har mye fint

    25. Tusen takk for at du svarer på dette! Og stå på videre- når man først begynner å gjøre endringer, blir det lettere etterhvert!:-D
      Jeg trodde det skulle være kjempevanskelig å ikke kjøpe nye klær og ikke ta så mye fly, men herregud så lett det er når man kommer igang!

    26. Forresten, når det kommer til kjøttfrie middager- sjekk ut bloggen greenbonanza.com! Rettene hennes er helt sjuuuukt gode, og det er svært sjelden grønnsaker på siden sånn at man kjenner dem godt. De er ofte inni deilige sauser og enchiladaer og annet digg!

    27. Du burde virkelig revurdere handlelisten din. Klesindustrien forurenser ekstremt mye, ikke minst de dårlige kårene for tekstilarbeiderne som må sitte og produserere. Dine «hauls» på Nelly og andre rimlige kleskjeder er vel ganske unødvenige.

      Anbefaler deg og ta en titt på denne serien, korte og meget informative episoder. Tror du forandrer syn på forbruket ditt da!!

      https://www.aftenposten.no/emne/Video%3A_Sweatshop

      Og det hjelper ikke preache om kollektivtransport og månedskort. Når du provoserer/briefer med snapchat og instastoryes hver gang du setter deg eller sitter i en taxi! Blir litt selvmotsigene..:

    28. Ville anbefalt deg å ta en titt på hvordan klesindustrien påvirker miljøet. Mange bloggere sier de bryr seg om miljø, og så får de leveranser fra Nelly hver uke. Hvis man vil gjøre en innsats for miljøet, er garderoben er sted som kan gi skikkelig utslag. Les om klærne du kjøper, kjøp bruk, bruk klærne lengre, reparer, selg, kjøp brukt:) Bra å fokusere noe på det uansett da!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg