TANKER PÅ EN SØNDAGSKVELD

TANKER

💡 Er det normalt å på død og liv måtte bytte ut låsen når man kjøper ny leilighet? Jeg hadde ikke engang tenkt tanken, men så insisterte mamma. Det er jo egentlig så klart en selvfølge at man burde gjøre det.. eller? Jeg tror ikke akkurat at de tidligere eierne sitter på et ekstra sett med nøkler, klar for å gjøre innbrudd. Haha. Men på den andre siden vet man ikke hvem som muligens kan ha nøkler til låsen, så da er det like greit for sikkerhetsskyld. Det har vel aldri skadet noen. Så med andre ord – jeg har hatt en nøkkelsmed (heter det det?) på besøk som har byttet ut lås og nøkler. Herlig! Men jeg må innrømme at jeg føler meg litt vel paranoid.

💡 Å vente på at møbler skal leveres må jo være det absolutt kjeeeedeligste som finnes? Altså – jeg blir jo psykopat! Ringer og maser på forhandlerne miiiinst en gang om dagen, til tross for at jeg har fått beskjed om hvordan de ligger an i løypen. Kan noen plis gi meg en dose med tålmodighet? Det trengs sårt, jeg er jo helt ubrukelig. Stakkars folk som jeg har bestilt av. Til neste gang jeg bestiller noe hos de, kommer de jo til å slette ordren å be meg dra reeeett vest. 😅 Jaja, den tid – den sorg, som mamma pleier å i (bare på arabisk så klart – norske ordtak er ikke helt hennes greie).

💡 Jeg skal på to nye jobbreiser til Italia snart! WIHOOOOOOOOOO!

💡 Den jækla lappen, dere… den er det på tide å prate om. Helsikken, nå er det vel på tide at jeg prøver meg enda en gang? Til dere nye lesere: jeg har strøket to (TO!!!) ganger på oppkjøring (på oppkjøring!!!!!). Ikke på teorien – deeen klarte jeg lett som en plett på første forsøk med knappe tre feil. Hvem faen stryker på oppkjøringen (to!!!! ganger!!!), men IKKE teorien???? Ikke spør meg hvordan jeg får det til. Det er deprimerende. Men nå dere – nå har jeg funnet ny motivasjon. Yay or nay??? Har dere troen? Alle gode ting er tre? Please gi meg pepp!!

💡 Herregud, jeg begynte å sammenligne livet mitt i dag med hvordan det var på samme tid i fjor. Akkurat på denne tiden var jeg på bokturnè, men så fort den var over etter et par uker, ble den berømte Suzy oppfunnet. Det var da hun ble skapt. Det var da hun ble vekket til liv. Jeg festet som om det ikke fantes en morgendag helst tre dager i uken. Kanskje til og med fire om jeg var heldig (uheldig). Vennene mine og jeg levde på en skikkelig lykkerus hvor vi eeelsket å møtes, drikke vin og leve laifff på byen. Og pinlig som det er, må jeg innrømme at jeg smått savner den der hemningsløse Suzy. Jeg har vært alt for seriøs i flere måneder i strekk, og det er vel greit og bra men vi har alle godt av å bli litt dum i hodet inn i mellom. Konklusjon: Suzy needs a comeback. For a weekend. Only.

💡 Nei men altså, jeg har fått en sånn sjuk kjærlighet for leiligheten min. Ok, denne tanken er nok ikke sååå crazy og uforventet for dere, men altså…. wow. Jeg vil aldri ut herfra, og det når jeg ikke en gang har møbler!! Kan dere tenke dere? Det blir jo kaaaatastrofe når alt faktisk kommer på plass. Jeg kommer jo til å gro fast her inne. Møte venner? Ja, da får de komme her. Spise middag med familien? De vet hvor jeg bor. Handle? Bestiller hjemlevering! Keen på sushi? Foodora! Hente pakker? Sender Sidra! YES, jeg har en løsning på aaaalt! Ooog jeg har allerede tenkt alt igjennom, hvis det var noe tvil om det.

38 kommentarer
      1. 3 år!? I Sverige er den kun gyldig i 2 måneder 🙁 Jeg strøk også noen ganger på oppkjøringen så jeg måtte gjøre om teorien :/ Men du klarer det helt sikkert neste gang Isabel!

      2. Jeg strøk 4 ganger! Arg, det er skikkelig sure penger. Men sto med glans på teorien på første forsøk. På 4. forsøk var jeg litt roligere, skravlet med sensor og hørte på radio, da gikk det bra!! Nervene ødelegger. Har blitt veldig flink til å kjøre etterhvert, mengdetrening gjør trygg:-) lykke til!

    1. Tips til oppkjøring: ikke kjør opp i Oslo. Ta kontakt med en kjøreskole på et mindre sted, feks i hjemtraktene eller rett utenfor Oslo. Ha en/flere kjøretimer med dem for å bli kjent, før du kjører opp der. Det er mye høyere strykprosent i Oslo enn resten av landet; mye mer trafikk, mer komplisert trafikkbilde og uforutsette hendelser. Jeg valgte å kjøre opp i hjemtraktene og det angrer jeg ikke på i det hele tatt. Lykke til! 🙂

      1. Full forståelse for at folk vil gjøre det enklest mulig for seg selv. Samtidig fører det til veldig lange ventetider for de som faktisk bor i områdene rundt storbyene. På oppkjøringer i mindre områder vil man også måtte kjøre mye mer på landevei, og selv om det er mindre trafikk er det allikevel mange byfolk som ikke er like gode på det som de på bygda 😊 tenker bare det er greit å vurdere før man bare tenker at det er enkleste utvei. Er man ikke kjent i et område kan det by på utfordringer man ikke tenker over, som uerfaren sjåfør.

    2. Og jo, kjør opp i Oslo! Jeg startet opplæringen på ABC trafikkskole på Tøyen i januar 2017 – strøk på oppkjøring i Fredrikstad i mai. 29. Juni 2017 klarte jeg den i Oslo! 😁 Det nok fordi jeg var vant til å kjøre der, du får en helt annen opplevelse av trikk, høyfartsvei, landeveiskjøring etc. Så kjør opp i Oslo! 😊 Men sørg for å kjenne veiene!

    3. Jeg har troen på deg ♥️♥️ Kjæresten min bor i Oslo og ingen fra hans skole kjørte opp i Oslo, det gjør nesten ingen lenger. MEN han strøk også to ganger på oppkjøring på Billingstad!! Så han valgte Drammen istedenfor, og det sa han var 100 ganger enklere!

    4. Kom igjen, Isabel. ikke gi opp lappen. Alle gode ting er tre.. Ikke se på det som et nederlag. Fortsett til du fixer det. Tenk på alt du har fått til siste året.. Dette klarer du! Beste med å ha lappen er frihetsfølelsen. Lykke til!

    5. Burde kjøre opp i Oslo!
      Jeg strøk 2 ganger på oppkjøring på “landet”! Ene gangen var pga at det kom en stor traktor mot meg på en SMAL enveis kjørt vei og oppkjøring sensoren mente at jeg ikke rygget fort nok.
      Andre gangen da jeg hadde oppkjøring på landet (Kongsvinger). Dreit jeg i vikeplikten for den ENESTE bilen jeg møtte på oppkjøringen å sånn strøk jeg .

      Men jeg sto med glans her i Oslo, kjørte rundt ved Grorud, Stovner, Lørenskog å rundt omkring i disse områdene.

      LYKKE TIL

    6. Når du e kort, legger du opp boksene dine fra typ nelly? hvordan i såfall? med hjelp eller selv?
      klem!!

    7. Jeg gleder meg så sykt til å se hele leiligheten din! Og ikke minst møbler og interiør! Håper virkelig du kan skrive hvor møbler og interiør er ifra. Er selv på leit etter mye kult nytt interiør! 🙂

    8. Ikke bare til deg generelt med hva har skjedd med butikk shopping? Går alt på nett nå? Så kjipt en etter en butikk går konkurs fordi vi gjør alt via mobil. Kjedelig verden det kommer til å bli

    9. Ja, definitivt lurt å bytte lås, man aner jo ikke hvem som kan sitte med nøkler eller hvor mange kopier som er laget. Alt fra håndtverkere, venner og andre bekjente kan jo ha nøkkel og det er en liten pris å betale for fremsppetidig sikkerhet!
      Lykke til med lappen 🙂

    10. Anbefaler å kjøre på med automat på oppkjøringa. Alle fremtidens biler blir automat så og si, elbiler er som regel automat og de er også mer miljøvennlige. Du kan kjøre automat til du blir lei og evt kjøre opp til manuell senere, ikke no stress:) også anbefales det å kjøre opp utenfor oslo hvis du får mulighet, i småbyer

    11. Jeg kjører opp i Østfold. Kjørelæreren min sier at de ikke tar inn personer fra Oslo lengre uten at de tar endel timer hos dem også, fordi studentene ødelegger strykstatistikken deres. De fleste hos dem stryker fordi de ikke er vandt med å kjøre på landeveiene i Østfold. Motorvei og landevei skal tydeligvis være 70% av oppkjøringen. Det er strenge krav til å skulle kjøre i en rett linje uten å følge svingen, ligge midt i kjøre banen ved god sikt, til høyre ved dårlig sikt, tilpasse farten etc. Utfordringene mange har med motorveiene var visst i fartsøknings, fartsreduksjonsfeltene og opprettholdelse av speilrutiner. I byene er det mange som sliter med feks med blindsone, plassering og samhandling i rundkjøringene. Særlig unntaksrundkjøringene hvor det ikke er mulig å ta av til venstre og man skal rett frem, men må ligge til venstre felt fremfor høyre i rundkjøringen. Med lyskryss mener kjørelæreren min at så mange som mulig skal bli prøvd i stoppunkt i venstresving ved kuleregulering, men mange kjører for langt frem i krysset og forhindrer god samhandling. Det skal mer til å få lappen enn beholde den i dag, så det er ikke du som er dum. Det er veldig vanlig å styrke på grunn av de høye kravene til kompetansemålene. Kanskje noe å tenke på i forhold til vurderingen av om du velger Oslo eller en sideliggende by. Du kommer til å fikse det! Det krever bare masse mengdetrening og kjennskap til veiene der du kjører opp. Mange her hjemme bruker visst 1.5 år fra de begynner å kjøre med foreldrene sine. Men jeg har brukt et halvt år så langt, med masse øvelseskjøring hjemme og overraskende mange kjøretimer. Jeg lander nok på 25-30.000kr for lappen likevel.

    12. Har du strøket to ganger på oppkjøringen er det enten fordi du har vært for nervøs, eller fordi kjørelæreren din har sendt deg til oppkjøring før du har vært klar/god nok.

      Prøv å kjøre med en annen kjørelærer noen ganger! Jeg bestod på første forsøk, og min var ikke helt ferdig utdanna, så da kjørte jeg litt med fire forskjellige. Jeg lærte jeg at alle kjørelærere har litt forskjellig “pirkepunkter.”

    13. Kjør opp i Follo (vestby, ås, ski osv). Det er såå mye lettere – jeg hadde “bykjøring” delen av oppkjøringen min i Ås kl 10 på morgenen, var så vidt en annen bil på veien.

    14. Jeg kan øvelseskjøre med deg om du vil. Bor rett på utsiden av Oslo. Alt som trengs er litt mer trening og litt mer selvtillit. Dette fikser du!
      Klem fra meg🤗

    15. Jeg kan øvelseskjøre med deg om du vil. Bor rett på utsiden av Oslo. 😊 Dette fikser du. Alt du trenger er litt mer trening og litt mer selvtillit så er det i boks🤗
      Klem fra meg

    16. Jeg kan øvelseskjøre med deg om du vil! Bor rett på utsiden av Oslo. Alt du trenger er litt mer trening og litt mer selvtillit så går dette i boks 🤗
      Klem fra meg

    17. Jeg kan øvelseskjøre med deg om du vil! Bor rett på utsiden av Oslo. Alt du trenger er litt mer trening og litt mer selvtillit så går dette i boks 🤗
      Klem fra meg

    18. Jeg kan øvelseskjøre med deg om du vil! Bor rett på utsiden av Oslo. Alt du trenger er litt mer trening og litt mer selvtillit så går dette i boks 🤗
      Klem fra meg

    19. Er enig i det en del skriver her! ikke kjør opp i Oslo! er en storby og naturligvis vanskeligere å kjøre der, enklere å gjøre det i en mindre by eks drammen

    20. Vil gjerne ha en vlogg der du övelseskjörer! 😉 Hadde värt så göy! Du kunne lagd en vlogg serie: Isabel’s vei til förerkort! Haha! Jaaa! Det blir virkelig en motivasjon da! Med motivasjon går jo det meste lettere! Love ya giiirl! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg